Fithall magazín

Streda 15.8.2018 meniny má Marcela

Jedlo a výživa

Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?

Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?



Celá veda okolo stravovania sa zaoberá tým, čo jesť, koľko jesť, ako často, s kým, ako rýchlo, ale tiež tým, aký technologický postup k príprave pokrmov použiť. Ak pripravujete jedlo zo zdravých, čerstvých a diétnych ingrediencií, nevhodnou úpravou ho môžete veľmi ľahko zmeniť v niečo nezdravé, nediétne a mdlé - a prekvapivo to tiež trochu funguje aj naopak.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Domáca krabičková diéta

Inteligentné varenie - ako neprísť o vitamíny

Zásady zdravého domáceho stravovania

 

Naučte sa využívať všetky možné technológie prípravy jedál, pochutnajte si, ale zároveň myslite na svoje zdravie i kondíciu:

Surové - surová strava je v poslednej dobe celkom populárna. Výhodou je, že v ovocí i zelenine sa ich tepelným neupravovaním zachová maximum nutričných látok - nie ale vo všetkých. Napríklad v takých paradajkách sa varením naopak telu prospešné antioxidanty rozmnožia. Ak nepreferujete surové hovädzie Carpaccio, tatarák alebo sushi, surové mäso sa jesť nedá. Potraviny sú tiež preukázateľne lepšie stráviteľné, keď sa povaria. Ideálne je preto kombinovať čerstvé šaláty a surové ovocie i zeleninu s vareným jedlom.

Varené - varením jedlo mäkne a stáva sa pre naše telo lepšie využiteľné. Varením ale zelenina a ovocie prichádzajú o vitamíny - upravujte ich preto len krátko. Vďaka tomu, že človek začal používať oheň, bol umožnený rozvoj mozgu - varenie je teda prirodzené a zdravé.

Dusené - dusenie je podobné vareniu, len sa používa menej vody. Jedlo sa dusí pod pokrievkou, vo vlastnej šťave, takže je veľmi chutné a diétne zároveň. Môžeme len odporučiť!

Pečené - pečené mäso aj zelenina, keď nie sú podliate litrom oleja, sú zdravotne aj pre líniu bezpečné. Pozor si dajte pri zemiakoch - pečením sa v nich zložité škroby rozpadajú na jednoduchšie cukry, takže ak chudnete, zemiaky radšej jedzte varené.

Grilovanie - grilovaním na otvorenom ohni sa do našich obľúbených lahôdok dostávajú nežiaduce rakovinotvorné látky. Ak grilovanie milujete, skúste používať gril plynový alebo mäso a zeleninu baliť do alobalu, aby z nich nepadali kvapky do ohňa.

Vyprážané - pri smažení sa jedlo kúpe v oleji alebo v tuku a nasiakne ním. Ak sa vyhýbate prepáleným tukom a chcete si zachovať čo najdlhšie zdravé cievy i srdce, vyprážaniu sa vyhýbajte. Iba v naozaj mikroskopickom množstve si doprajte sem tam smažené zemiaky, hranolky a chipsy - je v nich totiž prítomný tzv. glyciamid, rakovinotvorná látka - hoci len v malej miere, ale je tam.

Restované - restuje sa na malom množstve oleja a iba na krátky čas. Využívajte ho hlavne na zatiahnutie mäsa a krátku tepelnú úpravu zeleniny.

Jedlo, už upravené akokoľvek, si vždy poriadne užite a vychutnajte!

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Ako partner ovplyvňuje Vašu hmotnosť?
Zdravý životný štýl Cvičenie alebo strava? Čo je pre chudnutie dôležitejšie?
Poradňa Urobte si čas na jedlo