Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Mlieko 5x inak. Čím môžeme nahradiť kravské mlieko.

Mlieko 5x inak. Čím môžeme nahradiť kravské mlieko.



Mlieko je považované za jednu zo základných potravín - áno, svojím zložením je to skôr potravina, než nápoj. V minulosti bolo doporučované ako hlavný zdroj vápnika a bielkovín, ale v poslednej dobe sa mu veľa ľudí vyhýba.
  
Polotučné kravské mlieko obsahuje asi 47 kcal, 3,4 gramy proteínov, 5 gramov sacharidov a 1,5 gramov tuku na 100 ml. Odtučnené má tuku len 0,5 gramu a plnotučné 3,5 gramov. Vápnika v sebe 100 ml mlieka skrýva 120 mg, zatiaľ čo v 100 gramoch maku ho nájdete až 10x viac!

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Bezlaktózová diéta - jedzte chutne a bez mlieka

Prečo jesť/nejesť - mliečne výrobky

Naučte sa vyberať správne a zdravé pečivo

 

Mnohí odporcovia tejto bielej tekutiny sa mylne domnievajú, že mlieko "zahlieňuje". Pocit, že sa po vypití mlieka utvorí v ústach povlak, je však spôsobený tým, že už v ústach začínajú pôsobiť tráviace enzýmy a tie si berú ako prvé na paškál sacharidy (v prípade mlieka sacharid laktózu).
  
V mlieku a mliečnych výrobkoch sa nachádza bielkovina kazeín a sacharid laktóza. Obe tieto zložky môžu spôsobovať alergiu alebo intoleranciu, ale v prípade, že ani jedným netrpíte, nie je nutné mlieko z jedálnička vypúšťať. Disacharid laktóza sa pri trávení štiepi na jednoduché cukry, glukózu a galaktózu a práve pri intolerancii alebo alergii majú ľudia s týmto štiepením ťažkosti - nedisponujú totiž potrebným enzýmom laktázou. Kazeín je proteín, ktorý organizmus dlho vstrebáva, takže je vhodný na noc, kedy má schopnosť vyživovať svaly aj počas spánku.
  
Na pultoch supermarketov nájdete výrobky, ktoré sú bezlaktózové. To však neznamená, že neobsahujú žiadne sacharidy - laktóza je v týchto produktoch iba vopred naštiepená na jednoduchšie cukry.
  
Ak mlieko milujete, ale zároveň si strážite hmotnosť, pamätajte na to, že v 100 ml je 5 gramov sacharidov. Keď si teda dáte latté alebo si do kávy lejete mlieko ako o závod, pijete zároveň s ňou veľa cukru.
  
Ak máte podozrenie, že vám mlieko nerobí dobre, jednoducho vyskúšajte niektorú z jeho alternatív:

Mandľové mlieko - mandle sú superpotraviny samy o sebe, takže ani nápoj z nich nemôže byť zlý. Mandľové mlieko je zdrojom vitamínu E. Využijete ho ako do kávy, tak na prípravu dezertov, pudingov, smoothie alebo len tak, na osvieženie.

Sójové mlieko - ak vám chutí, kúpte si ho rovno v krabici - jeho instantná prášková verzia je nabitá rôznymi nežiaducimi prímesami. V káve sa občas zráža, ale určite sa nestratí v dezertoch či ovocných koktailoch.

Ryžové mlieko - má vyšší obsah sacharidov (9 gramov na 100 ml), takže s ním zaobchádzajte opatrne. Vyskúšať ho môžete do kávy, na prípravu pudingov alebo len tak na pitie.

Kokosové mlieko - pýši sa vitamínom B12 a má nízku energetickú hodnotu, ale kvôli špecifickej kokosovej chuti nemusí chutiť všetkým.

Maslo - do kávy namiesto mlieka vhoďte oriešok masla - získate tzv. nepriestrelnú kávu, ktorú vyznávajú prívrženci paleo stravovania.

 

660x250_4.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Na čo si dať pozor na etiketách potravín
Jedlo a výživa Ako čítať etikety potravín?
Poradňa Naučte sa vážiť a počítať potraviny aj vy!