Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Ovocie a zelenina nesmú chýbať v zdravom jedálničku

Ovocie a zelenina nesmú chýbať v zdravom jedálničku



Všeobecné odporúčania pre udržanie zdravia nám radia zjesť päť porcií ovocia a zeleniny každý deň. Jedna porcia je približne 200g, čo zodpovedá strednému jablku alebo dvom malým banánom. Pre niekoho môže aj toto odporúčanie predstavovať neprekonateľný problém, pre iného je to stále málo.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Domáca krabičková diéta

Čo jesť pred športom a po ňom?

Možno z jedálnička úplne vynechať cukor?

 

Ako spoznať, že jete ovocia a zeleniny tak akurát, sa dozviete na nasledujúcich riadkoch:

Raňajky - keď raňajkujete sladké kaše, nezabudnite si do nich nakrájať obľúbené sezónne ovocie. Telu tým dodáte vitamíny i vlákninu a navyše si pochutnáte. Pri chudnutí voľte druhy, ktoré je nutné viac hrýzť (jablká, tvrdšie hrušky, nektárinky, ananás). Ku slaným raňajkám vždy poskladajte na tanier šalátovú uhorku, paradajky aj papriku (skrátka akúkoľvek zeleninu, ktorú máte radi).

Desiata dopoludňajšia - na dopoludňajšiu desiatu si ešte doprajte ovocie, ale keď chcete chudnúť, alebo si len strážite existujúcu hmotnosť, neskôr ho už nejedzte, a to kvôli vysokému obsahu cukru. Samozrejme je ale aj popoludní ovocie lepšie, ako cukrovinky. Aby ste znížili glykemický index ovocia a zasýtili sa, pridajte k nemu hrsť orechov alebo kúsok syra.

Obed
- až polovica taniera by mala byť schovaná pod zeleninou. V zime ju tepelne upravujte, v letných mesiacoch si ju dajte pokojne čerstvú. Nedovoľte, aby na tanieri ležalo iba opustené mäso a príloha, bez ďalších farieb a chutí v podobe zeleniny.

Desiata popoludňajšia
- popoludní chrúmte papriku, zobte paradajky, šalátovú uhorku, stopkový zeler či reďkovky. Ovocie si dajte po tréningu za odmenu. Zeleninu doplňte kvalitnými proteínmi (napríklad syrom cottage), ale nechajte ju tvoriť väčšinu desiaty.

Večera - ľahký zeleninový šalát je v horúcom počasí ideálny. Dajte si ho s plechovkou tuniaka, grilovaným lososom alebo kuracím prsníkom a pokvapkajte dresingom. Pochutnáte si, dodáte organizmu vlákninu, vitamíny aj bielkoviny a navyše nebudete mať vďaka veľkému objemu jedla hlad. Šaláty (ľadový, rímsky a pod.) aj v obrovskom množstve nemajú takmer žiadnu energetickú hodnotu.

Večera II - keď vás trápi škvŕkanie žalúdka pred spaním, otvorte si pohár kyslých uhoriek a s pokojným srdcom ich zjedzte. To isté platí o šalátovej uhorke alebo stopkovom zelere. Táto zelenina je takmer bez kalórií, zato plná výživných mikronutrientov (vitamínov a minerálov).

Nadúvanie - jasným znakom toho, že jete zeleniny príliš veľa, je nadúvanie. Ak máte večer brucho ako v deviatom mesiaci tehotenstva, uberte. Ak vás trápi zápcha, naopak zeleninu a ovocie pridajte, ale tiež sa začnite viac hýbať a piť vodu.

Polotovary - džúsy, ovocné zmrzliny, marmelády a ďalšie spracované ovocné či zeleninové pokrmy do denného príjmu nepočítajte. V nich vitamínov naozaj veľa nezostáva. Vyžadujte čerstvosť a prirodzenosť potravín.

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie
Jedlo a výživa Vyčistite organizmus šťavou
Jedlo a výživa Schudnete s ovocím?