Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Možno z jedálnička úplne vynechať cukor?

Možno z jedálnička úplne vynechať cukor?



Z rôznych zdrojov k nám prichádzajú zvesti o tom, že cukor je biely zabijak. Hovorí sa, že spôsobuje epidémiu obezity, že kvôli nemu trpíme civilizačnými chorobami - cukrovkou, zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi i vysokým tlakom, že spôsobuje fyzickú i psychickú závislosť, a že by sme sa mu mali úplne vyhnúť. Ako je to však s cukrom naozaj?

V prvom rade je nutné podotknúť, že nie je cukor ako cukor. Sladký cukor je v podstate len poddruh toho, čomu hovoríme sacharidy. Tie samy o sebe nechutia sladko a ich zloženie je "komplexné". Až potom, čo ich zjeme, sa rozkladajú na jednoduchšie sacharidy, teda cukry.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čím nahradiť biely cukor?

Ovocie je zdravé, ale je potrebné s ním pri diéte šetriť

Ako oklamať chute na sladké, slané, ...

 

Sacharidy nesú v jednom grame 4 kcal, to znamená rovnakú energiu, akú obsahujú aj proteíny. Nie je ale vôbec jedno, či jeme sacharidy alebo proteíny, pretože každá táto makroživina podstupuje celkom odlišné metabolické procesy.

O tom, či sú sacharidy pre človeka nevyhnutné, sa vedú spory. Samozrejme predstavujú najdostupnejší a najrýchlejší zdroj energie, a to ako pre mozog, tak pre telo, ale na rozdiel od tukov a proteínov neexistujú žiadne "esenciálne", čiže nevyhnutné sacharidy.

Ak sa zamýšľate nad tým, či je možné z jedálnička úplne vynechať rafinovaný cukor, odpoveď je jednoduchá - áno,
je to možné a dokonca vysoko žiaduce. Stačí nejesť priemyselne spracované potraviny či polotovary a nesladiť.

Jednoduchý, sladký cukor si môžete dopriať z iných zdrojov - z ovocia, medu či rastlinných sirupov. Med aj rastlinné sirupy (datľový, javorový sirup z agáve) nie je potrebné konzumovať vôbec a v podstate nie je nutné jesť ani ovocie, ale bola by to škoda - med aj ovocie okrem jednoduchých cukrov obsahujú aj veľa zdraviu prospešných mikroživín, to znamená vitamínov a minerálov . Cukor z ovocia je úplne prírodný a naše telá ho vedia veľmi dobre spracovávať. Keď vás teda bude naháňať chuť na sladké, dajte si radšej jablko či banán, než sušienku.

Ak chcete chudnúť, ovocie si doprajte v obmedzenom množstve a jeho konzumáciu si nechajte na obdobie po tréningu, kedy organizmus prahne po doplnení živín.

Ak si kladiete otázku, čo robí cukor s naším telom a prečo sa po ňom priberá, tu je odpoveď. Potom, čo zjete niečo sladké či nabité sacharidmi, mozog dostane signál, že prichádza energia. Evolučne má nastavené, že chce energie viac, keď je teraz tá možnosť, pretože čo keby neskôr nebola? Chce teda cukru viac a viac. Keď sa cukor dostane do krvného obehu, stúpne jeho hladina v krvi - v podstate cukor zaplaví naše telo. Pankreas vyprodukuje hormón inzulín, ktorý má za úlohu hladinu cukru v krvi znížiť a čo môže, presunie do tkanív (svalov, pečene a pod.). Ale keď je ho priveľa, ukladá sa v podobe tukových zásob do nášho podkožia.

Inzulín je hormón, ktorý nadbytok cukru v krvi zníži príliš a je ho tam potom zase málo. Mozog dostane signál, že má chcieť ďalší, takže zákonite dostaneme neznesiteľnú chuť na sladké.

Aby ste prestali po sladkom túžiť, znižujte jeho dávky, alebo ho úplne z jedálnička vyraďte. Jedzte komplexné sacharidy, predovšetkým po fyzickej aktivite (zaslúžte si ich!) a čerpajte ich predovšetkým zo zeleniny, zemiakov, sladkých zemiakov, strukovín a pôvodných obilnín (ryža, pohánka, proso, amarant, quinoa).

Snažte sa o to, aby váš život bol sladký aj bez cukru!

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie
Jedlo a výživa Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení