Fithall magazín

Streda 15.8.2018 meniny má Marcela

Jedlo a výživa

Bezlaktózová diéta - jedzte chutne a bez mlieka

Bezlaktózová diéta - jedzte chutne a bez mlieka



Laktóza je mliečny cukor, chemicky disacharid, ktorý tvorí 2 - 8% mlieka (podľa druhu). Molekula laktózy sa skladá z tzv. galaktózy a glukózy. Táto látka sa vyskytuje v materskom mlieku cicavcov, ktorí sú vybavení enzýmom laktáza (vyskytuje sa v tenkom čreve), ktorý laktózu rozdelí práve na galaktózu a glukózu a tie sa vstrebú do krvi.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako znížiť hladinu škodlivého LDL cholesterolu prirodzenou cestou

Celiakia, alergia, intolerancia - alebo za všetkým hľadaj lepok

Éčka na našich tanieroch

 

Keď sa enzým laktáza netvorí, alebo sa tvorí nedostatočne, dostane sa mliečny cukor do hrubého čreva nespracovaný a potom slúži ako potrava baktériám, z čoho plynú rôzne zdravotné ťažkosti (hnačka, nadúvanie, bolesti brucha, kŕče v žalúdku).
  
Medzi alergiou a intoleranciou je rozdiel
. Pri alergii sa laktóza nesmie konzumovať vôbec, pretože by to mohlo mať vážne následky, zatiaľ čo pri intolerancii sa určité množstvo mliečneho cukru znesie. Pes je ale zakopaný v tom, že ak človek so zlou toleranciou laktózy ďalej veselo mliečne výrobky vo veľkom konzumuje, môže sa z intolerancie alergia vypestovať.
  
Obmedzenie mliečneho cukru v jedálničku nie je vôbec na škodu, a to ani pre tých, ktorí s ním žiadne problémy nemajú. Aj mliečny cukor je stále len cukor, takže má veľký vplyv na telesnú hmotnosť aj činnosť pankreasu.
  

Inšpirujte sa týmito tipmi na jedálny lístok bez laktózy:

Nie sójovým náhradám - keď si neviete predstaviť ráno bez poriadneho hrnčeka kávy s mliekom, nesnažte sa nahradiť ho sójovými (ani obilnými) náhradami. Je v nich veľa pridaných látok, cukru, konzervantov a ďalších chemikálií. Vyskúšajte tzv. bulletproof coffee - kvalitnú čiernu kávu s rozpusteným orieškom poctivého masla. Znie to síce čudne, ale budete prekvapení, ako skvelo nápoj chutí. V masle je laktózy zanedbateľné množstvo.

Hľadajte jednoduchosť - laktóza zákerne číha aj v potravinách, v ktorých by ste ju nečakali. Vyberajte si preto produkty, zložené z čo najmenej ingrediencií. Čítajte etikety potravín, pýtajte sa predajcov a v reštauráciách preštudujte dnes už povinný zoznam možných alergénov v jednotlivých pokrmoch. Namiesto bežného pečiva kupujte ryžové, kukuričné či pohánkové krehké chlebíky, vyhýbajte sa plneným oplátkam, čokoládovým polevám, instantným polotovarom, margarínom i údeninám. Vaše telo to určite ocení.

Vyskúšajte výrobky bez laktózy - v mnohých supermarketoch existuje špeciálne oddelenie potravín pre alergikov. Nabudúce preto skúste siahnuť po vašich obľúbených výrobkoch so zníženým podielom mliečneho cukru - po mlieku, jogurtoch, syroch a podobne. V nich je laktóza už rozštiepená na jednoduchšie cukry, takže sa lepšie trávi. Ich cena je ale bohužiaľ asi o tretinu vyššia.

Zamerajte sa na to, čo vadí najmenej - mliečny cukor je rozpustný vo vode, preto ho je najmenej v tučnom mlieku a najviac v mlieku odstredenom. Tiež produkty, ktoré prešli fermentáciou laktózy obsahujú menej, pretože baktérie mliečneho kvasenia ju premieňajú na kyselinu mliečnu. Kupujte kvalitné šľahačky, maslo, prírodné jogurty, tvrdé syry s dlhšou dobou zrenia, kyslú smotanu či kefíry - a aj tie jedzte v obmedzenom množstve.

Ak vás intolerancia trápi, jednoducho sa vyhýbajte mliečnym výrobkom
- alternatív existuje veľa - môžete jesť ovocie, zeleninu, ryby, mäso, strukoviny, obilniny a mnoho ďalších druhov potravín, po ktorých vám bude dobre.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Výživa v dospievaní
Poradňa Zdravá výživa po 40
Poradňa Ako na výživu v starobe