Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Iontové nápoje - vyznáte sa v nich?

Iontové nápoje - vyznáte sa v nich?



Snáď každé malé dieťa vie, že pitný režim je dôležitý. Všade sa stále opakuje - pite, pite, pite. Dostatok tekutín je nevyhnutný pre správnu funkciu nášho organizmu, pre metabolické procesy, chudnutie, obnovu tkanív, ale tiež pre chod mozgu - premýšľanie, pamäť i sústredenie. Jedine dobre hydratovaná pleť môže byť krásna a to isté platí o vlasoch.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo piť pred športom a po ňom?

Čo si dať na pitie? Vodu!

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?

 

Je celkom jasné, že cukrom nabité malinovky a džúsy nie sú pre telo zdravé, a že ani vody, osladené umelými sladidlami, nie sú to pravé orechové. Mali by sme teda piť čo najviac čistej vody, slabých čajov a občas si pitný režim spestriť veľmi zriedenou ovocnou šťavou.

Vo fitness centrách, ale aj na pultoch niektorých supermarketov nájdete ešte jedno spektrum tekutín - sú nimi tzv. športové (iontové) nápoje. Tieto nápoje sú určené celej škále športovcov, od rekreačných až po vrcholových. Delia sa podľa koncentrácie minerálnych látok a podľa obsahu ďalších zložiek na hypotonické, izotonické, hypertonické, hydratačné, rehydratačné a energetické.

Spoznajte, ktoré k čomu slúžia a kedy ich máte piť, aby ste vyšvihli svoj športový výkon do vyšších sfér:


Hypotonické - hypotonické nápoje majú tzv. nízku osmolaritu, to znamená, že z nich ľahko prejdú látky do krvi. Rýchlo sa vstrebú a pritom nezaťažia tráviaci trakt. Sú teda vhodné pre hydratáciu organizmu, napríklad pri dlhšie trvajúcich (nad 60 minút) aeróbnych aktivitách.

Izotonické
- tieto nápoje majú rovnakú osmolaritu ako vnútorné prostredie v našich telách. Vstrebávajú sa preto o niečo pomalšie, než tie hypotonické a používajú sa predovšetkým u tých športov, kde sa človek síce veľmi zapotí, ale aktivita netrvá príliš dlho (cca do 60 minút). Pri aktivitách do 60 minút pokojne postačí obyčajná voda alebo nie je nutné piť vôbec, za predpokladu, že ste sa hydratovali pred výkonom a budete dopĺňať tekutiny i po ňom.

Hypertonické
- z logiky veci vyplýva, že hypertonické nápoje oplývajú vyššou osmolaritou. Pri športe sú nevhodné, pretože môžu kvôli svojmu zloženiu narušiť elektrolytickú rovnováhu tela.

Hydratačné - tieto drinky doplnia do organizmu základné minerály, zabraňujú poklesu fyzickej výkonnosti pri vyčerpaní svalového cukru glykogénu, podporujú vytrvalosť, ale aj koncentráciu. Obsah sacharidov by v nich nemal byť vyšší ako 8%, pretože čím vyšší je podiel cukrov, tým je pomalšie vstrebávanie tekutín do krvného obehu.

Energetické - v týchto nápojoch nájdete glukózu, L - karnitín, koenzým Q10 a ďalšie látky, ako kofeín, taurín a podobne - záleží na výrobcovi. Pri dennom cvičení ich rozhodne netreba.

Športové iontové nápoje nie sú vhodné pre bežné pitie - pite vodu a špeciálne nápoje si doprajte len pri vyššom fyzickom výkone.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Starostlivosť o seba Morská voda, živá voda
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy? Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy?