Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Vitamíny, minerály a doplnky stravy - čo si vybrať?

Vitamíny, minerály a doplnky stravy - čo si vybrať?



Základné makroživiny, ako sú sacharidy, bielkoviny a tuky, ale aj mikroživiny, medzi ktoré sa radia vitamíny a minerály, by sme mali získavať z prirodzenej stravy. Pretože si ale nemôžeme byť istí, koľko živín sa skutočne skrýva v tom, čo konzumujeme, je vhodné obohatiť svoj jedálniček o doplnky stravy.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Vitamínová bomba - kapusta

Kyslé a kvasené výrobky pre telo prospešné

Inteligentné varenie - ako neprísť o vitamíny

 

Doplnky stravy nás samy o sebe nezachránia - ak nesprávne jeme, je zbytočné za ne vyhadzovať peniaze. V prvom rade sa teda zamyslite nad tým, či sa na vašom dennom menu vyskytujú všetky potrebné látky, a či je jedálniček pestrý a vyvážený. Ak nie, v prvom rade si dajte do poriadku stravovanie. Ak znie odpoveď áno, potom začnite premýšľať o tom, aké doplnky by mohli prospieť vášmu zdraviu a kondícii.

Hovorí sa, že doplnky stravy fungujú, keď látka, ktorá je v nich obsiahnutá, chýba v strave, alebo sa z bežného jedla zle vstrebáva. Nečakajte od nich zázraky, nie sú to lieky (od tých ostatne zázraky tiež čakať nemôžeme) - majú iba doplniť to, čo telu chýba.

Rozmyslite si, prečo vlastne chcete doplnky stravy užívať a za akým účelom - chcete chudnúť? Naberať svaly? Dodať telu viac vitamínov a minerálov? Posilniť vlasy, zuby či kosti?

Nasledujúce doplnky stravy by nemali chýbať žiadnej aktívnej žene, ktorá sa stará o svoje zdravie:

Proteín
- srvátkové aj viaczložkové proteínové nápoje sú jednak skvelým zdrojom bielkovín, ktorý ženám veľmi často v jedálničku chýba, ale tiež bývajú obohatené o vitamíny a minerály. Skúste ich popíjať po silovom aj vytrvalostnom tréningu, alebo si odmerku primiešajte do ranných vločiek.

L - karnitín - o tom, či funguje alebo nie, sa síce vedú spory, avšak je isté, že neublíži. Ak chcete chudnúť, kúpte si buď samotný karnitín, alebo iný spaľovač (napríklad s podielom výťažku zo zeleného čaju a kajenského korenia). Popožeňte svoj metabolizmus a tuk sa bude spaľovať rýchlejšie. L - karnitín a ďalšie látky, podporujúce odbúravanie tukov, užívajte pred pohybovou aktivitou, aby mohli byť mastné kyseliny, ktoré sa vďaka týmto doplnkom ľahšie uvoľňujú, využité ako zdroj energie.

Omega 3 - viac-nenasýtené mastné kyseliny omega 3 môžeme získať z tučných morských rýb, ľanových alebo šalviových semienok, ale málokto si tieto potraviny dopraje denne a v dostatočnom množstve. Omega 3 zoženiete v podobe kapsúl a budete mať istotu, že pre svoje cievy, srdce i mozog robíte maximum. Niektoré výskumy navyše naznačujú, že tieto kyseliny pomáhajú redukovať tukové zásoby v oblasti brucha.

Multivitamíny a multiminerály - je otázkou, koľko vitamínov prežije v ovocí a zelenine, ktorá k nám putuje cez polovicu planéty po tom, čo vyrástla v hale pod umelým osvetlením. Užívaním prípravkov, obsahujúcich kompletné spektrum vitamínov a minerálov určite neurobíte chybu.

Koenzým Q10 - vďaka nemu sa mení energia z jedla v energiu nášho tela. Funguje ako silný antioxidant a tým zachováva mladosť a vitalitu, ktorými ženy určite neopovrhnú. Je vhodný pre športovcov, seniorov a i tých, ktorí sú vystavení chronickému stresu.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Kosti potrebujú minerály
Jedlo a výživa Doplnky stravy na chudnutie. Kupovať alebo nekupovať?
Poradňa Všetko čo potrebujete vedieť o L - karnitíne