Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Koreňová zelenina - korene pre vaše zdravie

Koreňová zelenina - korene pre vaše zdravie



Koreňová zelenina, ako už napovedá jej názov, sa pestuje predovšetkým kvôli častiam, ktoré rastú pod zemou. Pod povrchom sa nachádzajú korene, hľuzy aj buľvy, ktoré majú skvelé nutričné ​​vlastnosti a dokonca aj liečivé účinky. Na našom území patria medzi najviac rozšírené a najstaršie druhy zeleniny - a práve to je ďalší dôvod, prečo ich jesť - sú lokálne, sú naše.

 

ČTĚTE TAKÉ:

4 signály ako spoznať, že máte v jedálničku málo vlákniny

Vitamínová bomba - kapusta

Prepašujte zeleninu do celého dňa

 

Koreňová zelenina sa aj napriek jej pozitívnemu vplyvu na zdravie i líniu neradí medzi najpopulárnejšie potraviny a to pravdepodobne kvôli tomu, že je náročnejšia na prípravu. Žijeme v rýchlej dobe, kedy sme zvyknutí vziať k jedlu z chladničky to prvé, čo uvidíme, alebo si pribrzdíme u okienka rýchleho občerstvenia a behom sekundy dostaneme hotové jedlo až pod nos.

Skúste spomaliť a doprajte vášmu telu to najlepšie - pripravte si koreňovú zeleninu na niekoľko dní dopredu a uvidíte, že sa po nej budete cítiť výborne.

Prečítajte si o jej najznámejších zástupcoch:

Mrkva - deti ju zbožňujú a dospelí by mali tiež. Je sladká, výživná a má všestranné použitie. Môžete ju upiecť ako hranolky, pridať do zemiakovej kaše, uvariť alebo z nej pripraviť tortu. Údajne už jedna mrkvička denne kompenzuje negatívny vplyv smogu na naše zdravie, skrýva veľké množstvo beta - karoténu, ktorý pomáha v prevencii proti rakovine pľúc, prostaty, krčka maternice, močového mechúra, hrubého čreva, pažeráka i hrtana. Mrkva, ako je známe, pôsobí kladne aj na náš zrak, a to opäť vďaka karotenoidom. V mrkve nájdete vápnik, draslík, horčík, fosfor i vitamín C. V surovom stave má relatívne nízky glykemický index (asi 35), avšak u varenej táto hodnota stúpne až na 85, takže je dobré ju jesť spoločne so zdravými tukmi a proteínmi, aby celkový glykemický index klesol a inzulín sa tak priveľmi nevyplavoval.

Zeler - zo zeleru toľko receptov ako z mrkvy nevykúzlime, avšak aj on stojí za pozornosť. Môžeme ho krájať, strúhať do sladkých i slaných jedál, kombinovať s ovocím (jablkami, ananásom), upiecť ho ako chipsy alebo hranolky či pridať do zemiakovej kaše. Zeler bojuje proti vysokému krvnému tlaku, uvoľňuje steny ciev a tým umožňuje prietok krvi. Obsahuje veľa vitamínu C, vitamínov skupiny B, vápnik, fosfor, zinok, draslík i železo. Ak máte problémy so zvýšenou hladinou kyseliny močovej v krvi, zeleru sa rozhodne nevyhýbajte. Dietári ho ocenia vďaka zanedbateľnej kalorickej hodnote.

Petržlen
- superpotravina medzi zeleninou sa pýši jedinečnou kombináciou živín, ktorá chráni proti rakovinovému bujneniu, funguje ako silný antioxidant a má asi 3 x viac vitamínu C ako pomaranč. Ak ste zástancami detoxikačných kúr, petržlen vám rozhodne nesmie chýbať na dennom menu. Pomáha s odvádzaním prebytočnej vody z tela a tým zabraňuje tvorbe opuchov.

Repa - červená repa je úžasná potravina, ktorá si zaslúži samostatný článok. Nájdete ho TU.

 


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde
Jedlo a výživa Zelenina - pre zdravie a chudnutie
Jedlo a výživa Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?