Fithall magazín

Pondelok 15.10.2018 meniny má Terézia

Jedlo a výživa

Červená repa - poklad medzi koreňovou zeleninou

Červená repa - poklad medzi koreňovou zeleninou



Vášnivo červená predstaviteľka koreňovej zeleniny je dvojročná rastlinka, ktorá sa teší veľkej obľube vďaka svojej podzemnej časti. Je žiarivým príkladom toho, že nemáme knihu súdiť podľa obalu - pod škaredou, hnedou šupkou sa skrýva hotový poklad!

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

4 signály ako spoznať, že máte v jedálničku málo vlákniny

Prepašujte zeleninu do celého dňa

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?

 

Červená repa podporuje tvorbu krvného farbiva hemoglobínu, ktorý sa podieľa na zásobovaní organizmu kyslíkom. Ak aktívne športujete, stavte na repu - posunie vaše výkony na vyššiu úroveň. Vďaka vláknine a polysacharidom udržuje stabilnú hladinu krvného cukru, čím zabraňuje nadmernému ukladaniu tuku a záchvatom vlčieho hladu.

Ak okolo nej stále chodíte v obchode s nedôverou, tu je niekoľko pádnych dôvodov, prečo po nej siahnuť:

Je lokálna - hoci pôvodne pochádza zo Stredomoria, v našej pôde sa jej darí skvele. Tým, že jete potraviny, ktoré vyrástli na území našej republiky, nielen podporíte miestnych poľnohospodárov, ale aj prospejete svojmu zdraviu. Naše telá sú prispôsobené na to, aby dobre spracovávali plodiny z českej pôdy a tým, že na naše stoly neputujú cez celú planétu, chránia ako životné prostredie, tak nutričné látky, ktoré sú v nich obsiahnuté.

Je liečivá
- látka betaín, ktorá sa v repe schováva, bráni kôrnateniu tepien a podporuje funkciu pečene. Farbivo, ktoré nás pri príprave repy v kuchyni trochu hnevá zase pomáha rozširovať vencovité tepny a spevňovať steny vlásočníc. Je močopudná, takže vás môže zbaviť opuchov a zadržiavania vody v tele. Pomáha vylučovať soľ z tela, podporuje činnosť žalúdka i tvorbu žlče, aktivuje tvorbu červených krviniek a čistí organizmus od odpadových látok.

Je "diétna" - hoci je červená repa relatívne sladká a nabitá sacharidmi, nebojte sa jej, pretože má nízky glykemický index, ktorý nie je hrozbou pre váš pankreas a tým pádom ani pre líniu. Na 100 gramov repy pripadá približne 45 kcal - z nich 1,6 gramu tvoria bielkoviny, 9,5 gramu sacharidy a 0,1 gramu tuk. Znižuje pravdepodobnosť ukladania tuku okolo pečene (tzv. steatóza) a reguluje metabolizmus tukov (triglyceridov a cholesterolu).

Je plná vitamínov a minerálov - repa je výborným zdrojom draslíka, horčíka, vitamínu C, vitamínov skupiny B a antioxidantov. Patrí medzi zeleninu, ktorá varením podiel antioxidantov nestráca, podobne, ako je to napríklad aj u paradajok. Pýši sa vysokým obsahom železa, medi, zinku aj mangánu.

Je lahodná
- repa sa hodí do šalátov, polievok, ale aj ako príloha k mäsám či na prípravu vegetariánskych jedál. Je sladkastá a zároveň trochu štipľavá. Skúste ju dve hodiny piecť v alobale v rúre na 190 °, nakrájajte ju na tenké plátky a podávajte s kozím syrom. Je to delikatesa. Ak máte doma malé deti, nebojte sa im repu naservírovať. Vďaka sladkej chuti je spoločne s mrkvou a sladkými zemiakmi obľúbená aj u tých najviac vyberavých.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde
Jedlo a výživa Zelenina - pre zdravie a chudnutie
Jedlo a výživa Tipy na zdravé zeleninové šaláty