Fithall magazín

Štvrtok 18.10.2018 meniny má Lukáš

Jedlo a výživa

Vitamínová bomba - kapusta

Vitamínová bomba - kapusta



Kapusta sa radí medzi listovú zeleninu a na našich tanieroch by sa mala vyskytovať tak často, ako je to len možné. Jedná sa o dvojročnú rastlinu z čeľade kapustovitých a bezpečne ju spoznáte podľa listov, ktoré sú usporiadané do hlávok.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

4 signály ako spoznať, že máte v jedálničku málo vlákniny

Prepašujte zeleninu do celého dňa

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?

 

Typicky slovenskou plodinou je červená a biela hlávková kapusta, ktorá sa po kvasení stáva takmer superpotravinou, avšak medzi kapusty patria aj jej ázijskí kolegovia.
  
Ak chcete urobiť niečo pre svoje zdravie či schudnúť, mala by predovšetkým v chladných mesiacoch predstavovať voľbu číslo jeden.

Hlávková kapusta - je vyšľachtená z hlúbovej zeleniny kapustovej (Brassica oleracea), podobne ako hlávkový kel, kaleráb alebo obľúbený karfiol. Jej historické korene siahajú až do neolitu, takže sa jedná o veľmi starú plodinu. Vďaka tomu, že kapusta vždy bola a stále je naším lokálnym produktom, kúpite ju za relatívne nízku cenu.
  
Je veľmi cenná nielen po výživovej stránke, ale aj pre svoje liečivé účinky. Nájdete v nej selén, zinok, železo, horčík, polyfenoly, karotenoidy, jód a vitamíny A aj C. Naše telo chráni pred rakovinou pľúc i tráviaceho ústrojenstva.
  
Pri varení kapusty môže niekoho odradiť typický sírny zápach, ale toho sa jednoducho zbavíte tak, že vodu z kapusty zlejete a dovaríte ju v pare alebo novej vode.
  
Strúhaná kapusta bola obľúbená už v starom Ríme. Vďaka kvaseniu sa z nej stane prírodné probiotikum, ktoré nás chráni pred ochoreniami počas celého zimné obdobie. Kvasená kapusta je zásobárňou vitamínov, mikroorganizmov, enzýmov aj vitamínov skupiny B, ktorý vznikajú pri procese fermentácie.
  
Biela kapusta sa pýši oproti červenej väčším podielom vitamínu B 12, kyseliny listovej, selénu a zinku. Má asi 25 kcal na 100 gramov, z ktorých 1,5 gramu predstavujú proteíny, 4,5 gramu sacharidy a len 0,2 gramu tuk. V tej červenej nájdete viac vitamínu C, provitamínu A a železo. Kaloricky je na tom podobne, len obsah sacharidov je v nej nepatrne vyšší.
  
Kapusta má veľa vlákniny, ktorá jednak čistí črevá, ale aj udržuje stabilnú hladinu cukru v krvi.
Vďaka vláknine, vitamínom, minerálom a nízkej energetickej hodnote je výborným pomocníkom pri chudnutí.

Čínska kapusta - najčastejšie sa na regáloch supermarketov s pekinskou kapustou stretneme pod nesprávnym označením "čínska kapusta". Pochádza z okolia Pekingu a je typická pretiahnutou hlávkou, ktorú použijete ako do šalátov, tak k obloženiu chleba.

Čínska kapusta
- je výnimočná tým, že netvorí hlávky. Jej listy sú dlhé asi 20 - 40 cm, oproti pekinskej kapuste tuhšie a sú usporiadané voľne.
 
Ako pekinská, tak i čínska kapusta nezostávajú svojím pozitívnym vplyvom na zdravie rozhodne pozadu!
Uľahčujú trávenie a metabolizmus tukov, znižujú hladinu cholesterolu, pomáhajú s chudnutím a zmierňujú zápaly čriev.
  
Ak v kuchyni radi experimentujete, skúste si kvasenú kapustu pripraviť sami. Potom budete mať istotu, že spoločne s ňou konzumujete všetko to bohatstvo nutričných látok, ktoré s sebe ukrýva.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Zelenina - pre zdravie a chudnutie
Jedlo a výživa Tipy na zdravé zeleninové šaláty
Jedlo a výživa Zelenina na sladko