Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Posadnutosť zdravým jedlom

Posadnutosť zdravým jedlom



Jedlo dnes zďaleka nehrá len rolu vyživovaciu - stalo sa nástrojom na komunikáciu a zdieľanie s okolím (ponúkame druhým jedlo, spoločne stolujeme, jedlom prejavujeme starostlivosť a náklonnosť), na uspokojovanie svojich psychologických potrieb (v jedle hľadáme pocity bezpečia, kľudu, pochopenie, jedlom sa odmeňujeme i trestáme), na ovplyvnenie vzhľadu svojho tela (manipuláciou s jedlom chudneme alebo priberáme), ale tiež domnelým nástrojom na získanie či udržanie zdravia a kondície.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Neraňajkujete, aby ste ušetrili kalórie? Robíte chybu – neschudnete!

8 najzaujímavejších faktov o vláknine

5 tipov pre zrýchlenie metabolizmu a ľahšie chudnutie

 

Podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie nie je zdravie len zdravím tela - je jednotou fyzickej, sociálnej a psychickej kondície. Keď sa teda zriekame "nezdravých" potravín (s vysokým obsahom nasýtených tukov, jednoduchých cukrov či spracovaných potravín), zriekneme sa tým občas kúska spoločenského zdravia - nedáme si s kolegyňami v práci tú strašne dobrú, ale hrozne nezdravú, tučnú a sladkú bonboniéru, a tým neutužíme vzťahy v kolektíve, alebo odmietneme babičkinu sviečkovú, nad ktorou strávila celé dopoludnie a tá odmietnutie berie tak, ako by ste odmietali priamo ju samotnú.

Posadnutosť zdravou výživou už dávno dostala svoje meno - hovorí sa jej orthorexia
- a radí sa vedľa anorexie, bulímie či záchvatovitého prejedania, medzi poruchy príjmu potravy.

Orthorexia je definovaná ako patologický záujem o zdravú výživu a začína celkom nenápadne. Chorý spočiatku hľadá informácie o jedle a potravinách, navštevuje obchody s bezlepkovou, bio a zdravou výživou, vyhýba sa nezdravým potravinám a postupom času zo svojho jedálnička vyraďuje všetko, čo za nezdravé považuje.

Veľkým úskalím tohto problému je to, že je veľmi neuchopiteľné a ťažko definovateľné, ktoré potraviny sú zdravé a ktoré nie. Kým sa napríklad ešte pred niekoľkými rokmi považovali raňajkové cereálie za vrchol zdravej výživy, dnes sa na ne pozerá takmer ako na čisté zlo.

Je veľmi relatívne, čo je zdravé a čo nie - všetko je otázkou celkového životného štýlu, množstva a kontextu. Chorí, trpiaci orthorexiou, si teda môžu kritériá určovať sami, a preto je tak ťažké presvedčiť ich, že na ich jedálnom správaní je niečo v neporiadku.

Ľudia s orthorexiou strácajú hmotnosť, pretože obmedzujú spektrum potravín i živín, ktoré považujú za vhodné. Na jedlo neustále myslia a akýkoľvek svoj ústupok v jedálničku prežívajú veľmi negatívne. Problémom sa stávajú návštevy reštaurácií, návštevy známych, nemožnosť stravovať sa podľa svojho napríklad na cestách alebo pracovných večerách a podobne.

V okamihu, keď záujem o zdravú výživu začne človeka obmedzovať v bežnom fungovaní, by sa mohol označiť za patologický. To, že sa človek stravuje zvláštne, cvrnkne väčšinou do nosa najskôr okoliu. Veľkým nešťastím ale je, že kým človek sám svoje problémy nevidí a nechce ich riešiť, okolie s nimi nič nenarobí.

Človek, ktorý sa až fanaticky zaujíma o zdravé jedlo, by si mal uvedomiť, že zdravie nie je cieľom života - je "iba" nevyhnutným prostriedkom na to, aby sme mohli žiť život plnohodnotne. Pod nezdravým záujmom o zdravé jedlo sa, ako u väčšiny porúch príjmu potravy, skrývajú problémy hlbšieho charakteru, a ak ich jedinec nevyrieši, nevyriešia sa často ani problémy so stravovaním.

Pre chorého s orthorexiou nie je zdravým jedlom zelenina, ovocie, celozrnné obilniny a chudé proteíny - zdravé pre neho je dať si občas čokoládovú tyčinku, posedieť s priateľmi nad pohárikom vína, objednať si s kamarátkou pizzu alebo si dať na oslave narodenín kus torty.

 

 

660x250_3.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Jedlo ako droga
Poradňa Čo jesť pred a po cvičení