Fithall magazín

Štvrtok 19.4.2018 meniny má Jela

Jedlo a výživa

Neraňajkujete, aby ste ušetrili kalórie? Robíte chybu – neschudnete!

Neraňajkujete, aby ste ušetrili kalórie? Robíte chybu – neschudnete!



Dobre viete, že keď sa chcete zbaviť nejakého toho kilogramu navyše, mali by ste mať celkový denný energetický príjem nižší, ako výdaj. Chudnutie ale nie je fyzika - vstupuje do neho mnoho ďalších faktorov, ako napríklad rozloženie živín v priebehu dňa, ale aj zastúpenie makroživín v jednotlivých jedlách.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ovsené vločky - raňajky šampiónov

Zelenina na sladko

Ovocie je zdravé, ale je potrebné s ním pri diéte šetriť

 

Nie nadarmo sa hovorí, že raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Aj keď sa v posledných rokoch objavujú články o tom, že raňajkovať vlastne vôbec nie je nutné, drvivá väčšina ľudí oveľa lepšie chudne, keď si ráno dopraje niečo hodnotné do žalúdka.

Prvé jedlo po prebudení je nevyhnutne potrebné na to, aby sme organizmu dodali živiny po dlhej noci, kedy energiu ani živiny neprijímal. Vďaka tomu, čo si do úst vložíme, môžeme svoje telo aj mozog buď naštartovať, alebo úplne odrovnať.

Veľa ľudí neraňajkuje, pretože ráno nemajú hlad, ale ani chuť jesť. Ak aj vy patríte medzi nich, verte tomu, že chuť a hlad sa dajú vycvičiť. Tým, že budete denne raňajkovať v rovnakú hodinu, naučíte sa to. Buďte trpezliví a určite aspoň niečo rozžujte, aj keď nemáte na jedlo ani pomyslenie. onedlho sa telo o prísun živín prihlási samo.

Ak do seba nie ste schopní hneď vpraviť väčšiu porciu niečoho nutrične vyváženého, ​​začnite pokojne malým banánom alebo si počas cesty do práce vychutnajte kefír či jogurtové mlieko.

 

Vyskúšajte si, či vám vyhovujú viac sladké alebo slané raňajky a pri nákupe myslite na to, že budete ráno nejaké jedlo potrebovať. Ak nenájdete v chladničke nič, čo by ste si dali, ste späť na ceste k vynechávaniu raňajok a pozvoľnému priberaniu.

Ľudia občas argumentujú tým, že keď sa najedia, majú počas dňa väčší hlad, ako keď ráno nejedia nič. To je dané tým, z čoho sa raňajky skladajú. V prípade, že svoj žalúdok oblažíte šiškami, muffinami, koláčikmi či bielym pečivom s maslom a medom, vyženiete si hladinu cukru v krvi do nebeských výšin a po chvíľke naozaj hlad zase ucítite. Pripravujte si preto radšej celozrnné pečivo a obilné kaše (ovsenú, pohánkovú, krúpovú, amarantovú či špaldovú), z ktorých získate komplexné sacharidy. Sacharidy doplňte bielkovinami v podobe chudej vysokopercentnej šunky, nízkotučného syra, vajec či proteínového prášku do kaše a nezabudnite ani na zdravé tuky - avokádo, orechy i semienka. Bielkoviny a tuky majú schopnosť znížiť glykemický index pokrmu, takže potom nebudete mať hlad a navyše dodáte telu veľa cenných živín pre jeho fungovanie.

Aj keď máte pocit, že ak vynecháte raňajky, zjete toho za deň menej, je tento dojem často mylný. Výskumy ukázali, že ľudia, ktorí vynechávajú raňajky, nielenže majú tendenciu konzumovať väčšie porcie nasledujúcich jedál počas dňa, ale tiež si volia potraviny s vyššou energetickou hodnotou.

Neexistujú pravidlá pre to, do koľkých minút či hodín po prebudení by ste mali niečo zjesť.
Pokojne si ráno vypite svoju kávu, vypravte deti do školy a až budete mať pokoj, niečo si dajte.

Raňajkovať môžete aj v práci, ale určite počas jedenia nepozerajte do monitora počítača. Je skrátka len na vás, či sa z vyhriatej postele presuniete rovno k jedálenskému stolu alebo či necháte svojmu žalúdku chvíľku na prebudenie.

Raňajkujte výdatne a dobre, pretože to, čo zjete ráno, organizmus počas dňa spotrebuje a neuloží si v podobe tuku.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Tipy na zdravé a diétne raňajky
Jedlo a výživa Tipy na zdravé nátierky
Jedlo a výživa Zostavte si svoj zdravý jedálniček