Fithall magazín

Štvrtok 19.4.2018 meniny má Jela

Jedlo a výživa

9 dôvodov, prečo ste stále hladní

9 dôvodov, prečo ste stále hladní



Najlepšie sa chudnutie plánuje s plným žalúdkom a nasýtenými chuťovými bunkami. Potom, čo nám vyhladne a začne nás naháňať chuť na sladké, sa plány ale často rozpadajú.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

8 princípov vášho úspešného chudnutia

Prečo priberáme? Zajedáme nudu a emócie.

6 najhorších jedál, než idete do postele

 

Hlad i chuť sú veľmi subjektívne pocity, založené mnohokrát na úplne iných faktoroch, ako je len obsah živín v našej krvi. Do hry vstupujú hormóny, vek, aktuálna hmotnosť, ročné obdobie, stravovacie návyky, pohybová aktivita, motivácia a vôľa.

Spoznajte dôvody, prečo máte stále pocit hladu, naučte sa ho rozpoznať a ovládnuť a schudnite raz a navždy:

1. Nepravidelnosť - organizmus miluje pravidelnosť. Keď jete nepravidelne, telo nevie, kedy dostane ďalší prídel energie, a preto po nej prahne neustále. Začnite jesť po 3 hodinách a problém je vyriešený.

2. Jednoduché cukry - pankreas po konzumácii jednoduchých cukrov (napr. sladkostí, bieleho pečiva) vypustí do tela veľké množstvo inzulínu, ktorý spôsobí, že vysoká hladina cukru v krvi rýchlo klesne a dostaví sa opäť pocit hladu. Neprovokujte pankreas jednoduchými cukrami, jedzte potraviny s nízkym glykemickým indexom a máte napoly vyhraté.

3. Málo komplexných sacharidov - nízkosacharidové diéty síce fungujú, ale organizmus si po určitej dobe svoju dávku vyžiada. Ak sa stravujete týmto spôsobom, raz za čas podiel komplexných sacharidov v jedálničku navýšte, aby ste zamedzili neustálym chutiam na sladké i pocitu "nedojedenia".

4. Málo tukov - zdravé tuky majú schopnosť znížiť glykemický index pokrmu, vyživia telo a prispejú k pocitu sýtosti. Tukom sa rozhodne nevyhýbajte, a ak vás stále trápi hlad, zaraďte na svoje menu viac orechov, semienok, rastlinných olejov i avokádo.

5. Pitný režim - hlad je prezlečený smäd. Možno, že máte hlad, pretože málo pijete. Skúste preto nabudúce pred jedlom vypiť veľký pohár vody a uvidíte, či sa hlad utíši. Keď budete mať veľký hlad pred spaním, dajte si hrnček teplého mlieka so škoricou.

6. Stres
- akútny stres chuť jesť znižuje, naopak ten chronický, všadeprítomný, nás núti stále niečo zobať. Naučte sa relaxovať a uvedomte si, že jedlo vás stresu nezbaví - naopak budete vystresovaní viac, pretože budete priberať.

7. Psychika - hlad nie je vždy len záležitosťou tela. Keď človeka trápia pocity samoty, krivdy, smútku či nenaplnenia, hľadá mnohokrát útechu v jedle. Keď naplníte žalúdok potravinami, neznamená to, že dosiahnete aj naplnenie a uspokojenie v živote.

8. Zvyk - často jeme zo zvyku. Ak máte po obede chuť na sladké, nie je to pravdepodobne potreba tela, ale obyčajný zvyk. Zamyslite sa nad tým, v ktorých situáciách a denných dobách jete iba zo zvyku, a kedy máte naozaj hlad. Odbúrajte také zvyky a začnete chudnúť.

9. Spánok - nedostatok spánku rozladí hormóny, ktoré ovplyvňujú pocit hladu aj pocit nasýtenia (leptín, ghrelín). Ak málo spíte, je pravdepodobnejšie, že vás bude hlad trápiť častejšie. Dodržujte pravidlá spánkovej hygieny a uvidíte, že sa bude chudnúť hneď lepšie.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Poznáte rozdiely medzi hladovaním a pôstom?
Jedlo a výživa Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.
Poradňa Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?