Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Aká je správna porcia jedla pri chudnutí?

Aká je správna porcia jedla pri chudnutí?



V dnešnej dobe sa považuje takmer za samozrejmosť, že majú ľudia povedomie o zdravom životnom štýle, správnom jedálničku aj vhodných a nevhodných potravinách. Kto číta občas ženské časopisy a novinky na internete, akoby bol takmer expertom na diéty a chudnutie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

8 princípov vášho úspešného chudnutia

Prečo priberáme? Zajedáme nudu a emócie.

Potravinová pyramída - návod, ako správne jesť

 

Vieme, že máme jesť 5 - 8x denne, mali by sme raňajkovať, konzumovať zeleninu a chudé mäso, vyhľadávať potraviny s vysokým obsahom vlákniny, nevyhýbať sa nízkotučným mliečnym výrobkom a to všetko zalievať čistou vodou. Nemali by sme sa napchávať - ​​máme jesť normálne, primerane veľké porcie. Čo to ale znamená primerané porcie? A ako veľké porcie jednotlivých skupín potravín sú vlastne normálne?

Už na obaloch niektorých produktov sa uvádza, na koľko porcií je dané množstvo určené, a občas sa tiež dokonca dozvedáme, kedy máme túto potravinu jesť. Producenti potravín to s nami určite nemyslia zle, avšak nie vždy vystačí balenie jogurtu pre celú štvorčlennú rodinu a niekedy je sáčok vyprážaných lupienkov pre jedného až príliš.

Zamyslite sa nad veľkosťami svojich porcií a skúste ich upraviť podľa vašich osobných cieľov.


Prílohy a pečivo - ak chcete chudnúť, všeobecne jedzte sacharidov menej. Ryže vám postačí polovica vrecka, cestoviny zvážte v suchom stave a odsypte si 50 - 70 gramov, zemiakov zjedzte toľko, koľko sa vám vojde do jednej ruky a pečiva maximálne 2 kusy (2 kaiserky, 2 plátky chleba). Množstvo príloh a pečiva s pribúdajúcimi hodinami uberajte - ráno si môžete dovoliť dať si dva celozrnné ražné chleby so šunkou, ale popoludní a večer nechajte chlebník či sáčok s pečivom radšej zavretý. Príloha by na vašom tanieri mala zaberať asi 1/4 priestoru.

Mäso - druhá štvrtina taniera patrí bielkovinám. Stačí, keď budete mäso jesť raz denne. Nebojte sa dať si 150 - 200 gramov chudého mäsa (váženého v surovom stave). Z väčšieho množstva by vaše telo pravdepodobne nedokázalo využiť všetky proteíny a navyše by ste si zbytočne preťažili obličky.

Mliečne výrobky
- v regáloch supermarketov nájdete jogurty s obsahom 150 g, ale také množstvo asi zasýti málokoho. Doprajte si kvalitný biely jogurt - potom sa nebudete musieť báť zjesť porciu o 200 - 250 gramoch. Balenie Cottage má od 150 do 200 gramov a tiež si ho pokojne dajte celé. To isté platí o vaničke tvarohu (250 g). Čo sa týka syrov (Eidam, Gouda, kozí syr a pod.), s tými šetrite. Nielen, že sú veľmi slané, ale aj v sebe ukrývajú veľa tuku. Na jeden rožok vám bohato postačí jeden rozpolený plátok.

Zelenina a ovocie - zeleniny sa najedzte dosýta, tu sa medze nekladú. Zato s ovocím šetrite. Je síce zdravé, ale aj veľmi sladké. Odporúča sa zjesť denne 5 porcií ovocia a zeleniny, ale ak chcete chudnúť alebo si hmotnosť strážite, dajte si tých päť porcií radšej v zeleninovej podobe. Zelenina, či už surová alebo tepelne upravená, by mala zaberať zvyšnú polovicu vášho taniera.

Cukrovinky, pochutiny - tie nie je nutné jesť vôbec. Akékoľvek množstvo, aj malé, je niečím navyše. Čokolády aj čokoládových tyčiniek postačí na chuť 25 gramov.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Jedlo ako droga
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení