Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Bojujeme jedlom proti migréne

Bojujeme jedlom proti migréne



Migréna nie je len obyčajná bolesť hlavy. Nie je to výhovorka pre absenciu v práci, nie je ani zámienkou pre vyhnutie sa partnerským hrám. Je to chronické ochorenie, charakteristické spravidla jednostrannou úpornou bolesťou hlavy, ktoré síce človeka neohrozuje priamo na živote, ale dokáže ho poriadne znepríjemniť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Bolí vás hlava? Skúste strečing.

Aby hlava nebolela - tipy na najlepšie cviky a techniky

Ste bez energie? Dobite si baterky!

 

Jedinci, trpiaci migrénou, mávajú ťažkosti so sústredením, učením aj prácou ako takou a bolesť sa samozrejme odráža aj v nálade, medziľudských vzťahoch i voľnočasových aktivitách.

Touto chorobou sa trápi asi 20% žien a približne 6% mužov, a to najčastejšie v produktívnom veku medzi 25. a 45. rokom života.

Migréna na seba môže upozorňovať tzv. aurou (v asi 20% - 35% prípadov) alebo udrie ako blesk z čistého neba. Aura niekedy komplikuje život viac, ako bolesť hlavy samotná, pretože dokáže popliesť zmysly, ktoré bežne fungujú. Vyskytujú sa poruchy zorného poľa (človek vidí "tunelovito"), poruchy zraku (rozmazané videnie, blikanie svetiel alebo čierne škvrny), poruchy čuchu i sluchu, môžu sa chvieť končatiny aj jazyk alebo pery a dokonca sa občas objaví problém s rečou (neschopnosť vyjadriť sa , vysloviť správne slová). Potom, čo toto peklo, s ktorým v tú chvíľu nejde nič robiť, skončí, nastúpi bolesť hlavy.

Hoci je príčina migrén neobjasnená, medzi časté spúšťacie faktory sa radia únava, stres, výživa, zmena podnebia či klímy, hluk, spánková deprivácia, nadbytok spánku, alkohol aj hormonálne výkyvy.


Niektoré spúšťače máme vo svojich rukách, iné nie. To, čo ovplyvniť môžeme, je naše stravovanie.

 

Skúste sa držať týchto zásad a možno vás nabudúce migréna minie veľkým oblúkom:

Nejedzte jogurty, zrelé a tvrdé syry, tavené syry a nepite červené víno
- ak po nich mávate migrénu. Tieto potraviny obsahujú látku tyramín. Niektorí ľudia majú málo enzýmu, ktorý tyramín odbúrava a procesy, súvisiace so spracovávaním tejto látky, môžu migrénu spúšťať.

Vyhnite sa alkoholu (pivu, vínu i tvrdému!) a snažte sa do seba počas dňa dostať veľa tekutín v podobe čistej vody, minerálok či slabých čajov. Dehydratácia je jedným z potencionálnych vinníkov migrény a alkohol má vplyv aj na rozširovanie ciev, čo je podstatou bolestí hlavy.

Vysledujte, či migréna nenastupuje po hrášku (kvôli fenyletylamínu), po citrusoch (tam sú fenoly), ázijských jedlách, instantných polievkach či údeninách (obsahujú škodlivý glutaman sodný).

Obmedzte spotrebu korenia i konzumáciu polotovarov - držte sa prípravy jedál zo základných, prírodných ingrediencií.

Vylúčením lepku zo svojho jedálnička nič nepokazíte, ani keď migrénou netrpíte. Skúste obmedziť spotrebu pečiva, cestovín aj knedlí a uvidíte, či vás bude migréna obťažovať menej často.

Odporúča sa obmedziť banány, avokádo, slivky a maliny, a to aj v sušenej forme
(kvôli síre). Zo zeleniny môžu robiť problémy paradajky, zemiaky, cibuľa, kyslá kapusta i nakladaná zelenina.

Jedzte pravidelne! Nepravidelnosť v stravovaní vedie k výkyvom hladiny cukru v krvi a tie zasa vedú k migréne.

Keď cítite, že migréna začína, dajte si silný čierny čaj, kávu alebo kolový nápoj. Kofeín v tejto chvíli môže pomôcť tým, že stiahne cievy.

Skúste zobať mandle, jesť petržlen, cesnak, ananás a čerešne. Z obilnín je v boji s migrénou prospešná pohánka, ďalej konopné semienka i konopný olej a všetky ryby, obsahujúce omega 3 mastné kyseliny (makrela, losos, tuniak, sleď). Určite vám neublíži zázvor, mäta, harmanček a med.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Masáž na mieru
Zdravý životný štýl Relaxácia a stres
Zdravý životný štýl Umenie relaxácie