Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Prečo priberáme? Zajedáme nudu a emócie.

Prečo priberáme? Zajedáme nudu a emócie.



Primárnou úlohou vedenia je zabezpečiť organizmu dostatok energie pre udržiavanie základných životných funkcií, pre pohyb aj prácu mozgu. Biologickým cieľom je dostať do organizmu všetky živiny, ktoré sú nevyhnutné pre správny chod tela.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Vaše telo, vaše pravidlá - alebo prečo nedržať diéty z časopisov

Čo vás v zime posilní? Šetrná detoxikácia!

Ako životný štýl ovplyvňuje pracovný výkon

 

V našom tele sa ale tiež skrýva "duša" a tá chce občas jesť, aj keď je v tkanivách živín dosť. Nadbytok živín (zvlášť potom tukov a cukrov), ktoré si naša zranená duša vyžiada, má potom na svedomí priberanie na váhe a s tým následne spojené ďalšie negatívne pocity.

Emočný jedák je podľa definície človek prejedajúci sa v emočne náročných situáciách
- to znamená, že je, keď sa necíti dobre, je smutný, podráždený, nahnevaný, sklamaný, ukrivdený, frustrovaný, deprimovaný, zažíva pocity samoty a opustenosti, beznádeje, zrady a podobne (tieto pocity si nemusí hneď uvedomovať!).

Jedenie býva impulzívne, čo znamená, že nie je dopredu naplánované. Jedinec tiež veľakrát trpí strachom z priberania hmotnosti aj nutkavými myšlienkami na jedlo. Emočné jedenie sa objavuje aj bez predchádzajúceho hladovania - ľudia, prejedajúci sa po diéte skôr spadajú do kategórie psychogénneho prejedania. Jedenie pod nátlakom emócií spoznáte tak, že chcete stále jesť, aj keď ste sýti a začína vás bolieť žalúdok.

Nepríjemné pocity sa emoční jedáci snažia potlačiť, prehltnúť, prehlušiť či zajesť dobrým jedlom (dobrým v zmysle chutným, kalorickým, slaným, sladkým či tučným). Jedlom sa v tomto prípade nesýti telo, ale psychika.

Emočné jedenie patrí medzi poruchy príjmu potravy, rovnako, ako anorexia či bulímia, a neradno ho podceňovať alebo bagatelizovať.

Zneužívanie jedla ako prostriedku k dosiahnutiu emočnej pohody má svoje opodstatnenie, a to ako psychologické, tak fyziologické. Psychologický základ možno hľadať už v rannom detstve, kedy nám mamičky prostredníctvom dojčenia a potom kŕmenia dávali informáciu o tom, že tu je bezpečie, pokoj, láska a porozumenie. V dospelosti samozrejme túžime takéto pocity zažívať znova, a preto sa to snažíme dosiahnuť jedlom.

Fyziologický mechanizmus spočíva v okamžitej spätnej väzbe - cítime sa zle, dáme si niečo sladké, tučné či slané k jedlu, v tele a mozgu sa vyplavia chemikálie, spôsobujúce príjemné pocity a organizmus si tento reťazec okamžite zapamätá, takže nabudúce začne po jedle túžiť aj "telo" samotné. Výčitky svedomia sa dostavia neskôr.

Ak patríte k emočným jedákom, skúste sa riadiť nasledujúcimi pravidlami a emočné jedenie dostanete pod kontrolu:


Jedzte pravidelne - kolísanie hladiny krvného cukru vplyvom nepravidelnosti v stravovaní môže jednoznačne viesť k vyššej náchylnosti k prejedaniu pod ťarchou emócií.

Jedzte vyvážene - nedostatok niektorých makroživín môže opäť vyústiť v nájazd na chladničku. Držanie diét alebo zakazovanie si určitých druhov potravín je známym spúšťacím faktorom prejedania.

Cvičte - fyzická aktivita uvoľňuje napätie a pomáha nám vyrovnať sa s úzkostnými pocitmi aj stresom. Skúste nabudúce negatívne pocity odbúrať behaním, nie čokoládou.

Hovorte
- nebojte sa vyjadrovať svoje pocity, a to ako pozitívne, tak negatívne. Váš partner (blízki, rodina, kamaráti) možno nebudú nepríjemné veci počúvať radi, ale verte tomu, že oni ich unesú, zatiaľ čo keby ste si ich nechali pre seba, ohrozili by ste sami seba aj zásoby solených zemiačikov u vás v špajze.

Choďte preč - vzdiaľte sa od jedla - bežte obísť dom, začnite umývať okná, vyvenčite psa. Skrátka robte niečo, u čoho nebudete môcť jesť, a čo odvedie myšlienky na jedlo. Na prechádzke zhlboka dýchajte a skúste si uvedomiť, čo sa to vlastne s vami deje, že vás zrazu chytila chuť jesť.

Nechajte si pomôcť - ak cítite, že emočné jedenie sami nezvládnete, neváhajte sa obrátiť na odborníka, pri najlepšom na terapeuta, školeného v kognitívno-behaviorálnej psychoterapii.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Ako pôsobí cvičenie na naše emócie
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?