Fithall magazín

Nedeľa 27.5.2018 meniny má Iveta

Jedlo a výživa

Potravinová pyramída - návod, ako správne jesť

Potravinová pyramída - návod, ako správne jesť



Výživoví poradcovia, nutriční ​​špecialisti aj lekári, zaoberajúci sa výživou človeka, sa od nepamäti zo všetkých síl snažili vymyslieť jednoduchý spôsob, ktorým by ľuďom ukázali, ako správne jesť. A pretože ľudia majú radi obrázky, vznikli farebné schémy v podobe pyramíd alebo "tanierov", ktoré nám jednoduchou a pochopiteľnou formou oznamujú, aké druhy potravín a v akom množstve by sme mali jesť, aby sme boli zdraví a štíhli, a aby nám nechýbali žiadne dôležité živiny.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Výživa v dospievaní

Zdravá výživa po 40

Ako na výživu v starobe

 

Takmer každý štát má svoje vlastné odporúčania, vychádzajúce z nutričných potrieb obyvateľov, ale tiež z dostupných potravinových zdrojov. V Slovenskej republike takých odporúčaní a pyramíd nájdeme nespočet. Ich podoba aj obsah sa ale bohužiaľ často rozchádzajú, pretože také odporúčania môže zostavovať v podstate každý.

Nechajte sa inšpirovať tými odporúčaniami, ktoré vychádzajú z úst vedcov a lekárov, nie od samozvaných výživových špecialistov bez zodpovedajúceho vzdelania,
ale aj tak ich vždy berte trošku s rezervou, pretože aj ony sa časom menia.

Pyramídy nemajú slúžiť ako podrobný návod na zostavenie denného jedálnička, ale ako základné odporúčania, ako sa stravovať.

Potravinová pyramída Ministerstva zdravotníctva SR z roku 2005 má 4 poschodia a skladá sa z potravinových skupín, ktoré sú do jednotlivých poschodí rozmiestnené na základe obsahu živín. Potraviny na vrchole pyramídy by mali byť konzumované najmenej a tie v jej základni zase vo väčšej miere.

Základňu tejto pyramídy tvoria komplexné sacharidy (obilniny, pečivo, ryža a cestoviny), v druhom poschodí nájdete ovocie a zeleninu, v treťom mlieko, mliečne výrobky, ryby, hydinové mäso, strukoviny, vajcia, netučné mäso a orechy a na vrchole pyramídy sídlia voľné tuky, cukor a soľ (čokoláda, cukríky, vyprážané jedlá).

Potravinová pyramída Fóra zdravej výživy pochádza z roku 2013 a je teda aktuálnejšia. Má tiež 4 poschodia. Stojí na základoch z ovocia, zeleniny, strukovín a celozrnných obilnín, v druhom poschodí schováva napríklad ovsené vločky, margarín, ryžu, oleje, ryby, zemiaky či jogurty, v treťom poschodí nájdete vajcia, tučné syry, víno (alkohol), mäso či biele pečivo a na vrchole sú cukrovinky, malinovky a údeniny.

Pyramída je navyše rozdelená na pomyselné polovice, z ktorých jedna polovica z každého poschodia je pre každodennú konzumáciu vhodná viac a druhá menej. Fórum zdravej výživy tiež odporúča jesť pestro a v priebehu celého dňa, zvýšiť spotrebu zeleniny a ovocia na 600 g denne (400 g zeleniny, 200 g ovocia), vypiť denne aspoň 2 litre vody, jesť kyslé mliečne výrobky, používať kvalitné rastlinné oleje a margaríny , dopriať si len mäso bez viditeľného tuku, obmedziť vyprážané jedlá, jedenie oblátok, keksov aj sušienok, vyberať si menej slané potraviny, neprisoľovať a hlavne sa pravidelne hýbať.

Či už sa riadite akýmikoľvek odporúčaniami, nezabudnite na heslo "všetko s mierou" a nikdy sa nevzdávajte pohybu na čerstvom vzduchu.


Autor: Veronika Červenková (Staňková)


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Výživa Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.