Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Inteligentné varenie - ako neprísť o vitamíny

Inteligentné varenie - ako neprísť o vitamíny



Vitamíny, ako je všeobecne známe, sú látky nevyhnutné k životu. V našich telách fungujú ako katalyzátory biochemických procesov a spolupracujú pri látkovej premene bielkovín, sacharidov a tukov.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Výživa v dospievaní

Zdravá výživa po 40

Ako na výživu v starobe

 

Kvôli tomu, že si ich organizmus nevie vyrobiť sám, ich musíme prijímať prostredníctvom jedla a jeho nevhodnou technologickou úpravou tieto cenné látky mnohokrát zbytočne ničíme.

Naučte sa svoje jedlo upravovať tak, aby ste prišli len o malú časť týchto malých pomocníkov:

Varte, len keď je to nutné - tepelnou úpravou zeleniny sa stráca časť vitamínov, a to je škoda. Na druhú stranu mnohí trávia oveľa lepšie zeleninu podusenú alebo povarenú, než surovú. Potom je otázka, či si dať tú surovú, v ktorej sú vitamíny zachované, ale nestráviť ju (takže z nej vitamíny rovnako nedostaneme) alebo tú, ktorá prešla teplom, stratila po ceste časť vitamínových zásob, ale tie, čo v nej zostali, vie naše telo dobre využiť. Vydajte sa zlatou strednou cestou a oba zdroje kombinujte!

Varte krátko - vitamín C údajne vydrží vo vriacej vode maximálne 7 minút. Čím dlhšie je varenie, tým menej vitamínov v jedle všeobecne zostane, a preto dobu varu skráťte na minimum (malé mäkké kúsky varte asi 6 - 8 minút, tvrdšie okolo 15 minút). Tepelná úprava ale nepredstavuje vždy čisté zlo - napríklad prevarením takých paradajok sa naopak ešte zvýši podiel antioxidantu lykopénu, takže teplé paradajky sú zdravšie, než čerstvé.

Varte pomaly - nechajte jedlo len chvíľku pobublávať alebo naparovať. Urýchlený var nemajú vitamíny rady. Vhodnú úpravu predstavuje rovnako blanšírovanie, pri ktorom zeleninu ponoríte len na minútku do vriacej vody a potom ju schladíte v ľadovej vode. Tým sa zachová obsah vitamínov, krehkosť, chuť i farba.

Dobre skladujte a krájajte - nikdy nedávajte mokrú zeleninu do chladničky, lebo vám začne hniť. Pred samotnou konzumáciou ju dobre umyte, ale príliš nelúpte šupku, pretože pod ňou je vitamínov najviac. Pri krájaní sa snažte nepoužívať nič kovové ani plastové - optimálne je šaláty natrhať rukami a ostatné kúsky do šalátu rozporcovať keramickým nožom na bambusovej doštičke. V drevenej alebo keramickej mise by šalát mal byť tiež servírovaný.

Nepanikárte - aj keby ste zničili varom všetky vitamíny, zeleninu krájali na plastovej doštičke kovovým nožom a nechávali ju na slnku a svetle, verte tomu, že úplne bez vitamínov nezostanete. Nájdete ich totiž tiež v obilninách, strukovinách, semienkach i ovocí. V dnešnej dobe je tiež otázkou, aký je skutočný obsah vitamínov a minerálov v zelenine na pultoch supermarketov, ktorá bola pestovaná pod UV lampami a potom prepravovaná cez polku zemegule.

 

 

Autor: Veronika Červenková (Staňková)


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Zdravé varenie pre vaše deti
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách