Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

6 najhorších jedál, než idete do postele

6 najhorších jedál, než idete do postele



Kvalitný spánok je extrémne dôležitý pre funkciu mozgu a celého tela. Umožňuje regeneráciu po náročnom dni (alebo noci, v prípade práce na zmeny) a dodáva nám energiu na dni nasledujúce. Keď má človek problémy so spaním, je unavený, mrzutý, horšie sa sústredí a nič ho nebaví.


ČTĚTE TAKÉ:

Rady, ako zaspať aj pri splne

Cvičte a bude sa vám lepšie spať

Čo vás v zime posilní? Šetrná detoxikácia!

 

Poruchy spánku môžu mať rôzne príčiny, od psychologických (ťažkosti v práci, neusporiadané vzťahy, problémy rôzneho charakteru) až po fyzické (choroba, bolesti chrbta a kĺbov, spánková apnoe). Dôležitú úlohu v kvalite nočného odpočinku hrá tiež pohyb a výživa.

Čo sa týka jedla, pred spaním by sme sa nemali napchať na prasknutie, ale ani by sme nemali chodiť spať s úplne prázdnym žalúdkom. Ľudia, ktorí držia diétu, nemôžu často zaspať, pretože sú hladní a organizmus je nastavený tak, že keď má hlad, nechce spať, ale ísť zháňať potravu (vyplavuje sa adrenalín a telo sa chystá na lov či zber). To je dôvod, prečo je pri hladovaní jedinec unavený, ale nemôže zaspať,

Večer a v noci sa oveľa ľahšie ukladá prebytočná energia do podkožných tukových zásob, pretože energiu už nevyužijeme.

 

Existujú potraviny, ktorým by sme sa mali vo večerných hodinách a pred spaním úplne vyhýbať:

Čokoláda - tá vysokopercentná je síce relatívne zdravá, ale aj tak obsahuje obrovské množstvo tuku. Mliečne čokolády sú navyše dosť sladké. Kakao, z ktorého sa čokolády vyrábajú, obsahuje kofeín - a ten je, ako je známe, nepriateľom spánku. Niektoré štúdie však tvrdia, že v kombinácii s teobromínom (ďalšia látka schovaná v kakau) nie je kofeín aktívny, a preto vraj zase tak povzbudzujúce účinky čokoláda nemá. Čo ale pred spaním určite v čokoládach škodí, je tuk a cukor.

Tučné mäso
- mäso sa hrozne dlho trávi a to tučné ešte dlhšie. Pred spaním si ho nedávajte, aby ste nezaťažili tráviaci systém, a aby sa organizmus mohol "sústrediť" na spánok a nie na trávenie.

Cestoviny - ak chcete pribrať, pokojne ich večer jedzte, ale v opačnom prípade si ich radšej odpustite. Cestoviny sú vyrobené z múky, vody a niekedy aj z vajec - a múka sa rovná čistým sacharidom, ktoré sa veľmi rady zavŕtajú do vašich bokov.

Biele pečivo - tu platí to isté ako pre cestoviny. Múčne výrobky majú vysoký glykemický index a nútia k aktivite pankreas. Večer by sa ale celé telo malo upokojiť a nepodstupovať žiadne zbesilé metabolické pochody.

Sladkosti a ovocie - keď si dáte sladkú tyčinku, muffin, koláčiky alebo šišky, vyletí hladina krvného cukru do nebeských výšok. Budete mať veľa energie a nebude môcť zaspať. Po chvíli sa ale hladina prudko zníži, pocítite únavu a telo si opäť schová prebytočné kalórie do podkožia. Ovocie je síce zdravé, však tiež plné cukru a ten na spanie nie je treba.

Zemiačiky a oriešky
- tučné, vyprážané, solené - nič z toho nie je pre organizmus vhodné a už vôbec nie na noc. Netrápte svoje zažívanie (žlčník, pankreas, žalúdok, črevá i pečeň). Bude sa vám zle spať a navyše si koledujete o kilá navyše. Dajte si radšej zeleninu a chudé mäso.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Zdravý životný štýl Ako partner ovplyvňuje Vašu hmotnosť?