Fithall magazín

Pondelok 20.8.2018 meniny má Anabela

Jedlo a výživa

Naučte sa vyberať správne a zdravé pečivo!

Naučte sa vyberať správne a zdravé pečivo!



Na mnohých potravinách nenechajú výživoví špecialisti, nutriční terapeuti, vedci ani médiá niť suchú. Na pranieri sa už ocitli vajcia - že vraj dvíhajú hladinu cholesterolu v krvi, mlieko - údajne zahlieňuje organizmus, maslo - má priveľa nasýtených mastných kyselín, a nakoniec pečivo - obsahuje zabijaka menom lepok, asi tisíc prázdnych kalórií a ak ho zjete večer, ráno budete mať tak o päť kíl navyše.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Rezistentný škrob - prírodný zdroj vlákniny

Zázračné semienka

Tipy na zdravé nátierky

 

Okolo pečiva existuje mýtov celá rada. Vy sa ho rozhodne jesť nebojte. Ak nie ste vyložene alergickí alebo intolerantní na lepok, ten vám črevá neprevŕta. Je síce pravda, že po vysadení gluténu z jedálnička sa uľaví aj ľuďom, ktorí ho dobre znášajú, avšak tento efekt skôr súvisí s tým, že človek v ten okamih viac premýšľa o svojom jedálničku ako takom a nekonzumuje ani iné nezdravé pochúťky.

Pečivo je kalorické - to je pravda. Kalórie pochádzajú hlavne zo sacharidov a potom veľmi záleží na tom, ako si načasujeme ich príjem. Keď chcete chudnúť, jedzte pečivo hlavne dopoludnia a pred alebo po náročnejšom tréningu. Večer sacharidy už tak veľmi potreba nie sú (zvlášť, ak leňošíte u televízie).

Sacharidy, ktoré sa schovávajú v pečive, sa líšia rýchlosťou, s akou ich organizmus spracuje. V bielom pečive prevažuje biela, vymletá múka s minimom vlákniny a minerálov, takže sacharidy sa rýchlejšie vstrebú a tiež rýchlejšie zdvihnú hladinu cukru v krvi. Naopak v pravom celozrnnom pečive je múka vyrobená z celých zŕn, to znamená aj zo šupiek, takže je jeho glykemický index nižší vďaka vláknine. Celozrnné pečivo obsahuje oveľa viac vitamínov i minerálov a práve vďaka nižšiemu glykemickému indexu nedvíha tak prudko hladinu krvného cukru a inzulín potom nie je nútený sacharidy ukladať do podkožných tukových zásob.

Vyznajte sa v druhoch pečiva a pri ďalšej návšteve pekárne neurobíte chybu:

Pšeničné biele pečivo - obyčajné tukové rožky, bagety, sladké koláčiky, muffiny a podobné maškrty, sú zdraviu prospešné zo všetkých druhov pečiva najmenej. Okrem "prázdnych" kalórií, pochádzajúcich zo sacharidov, telu nedodajú takmer žiadne iné živiny.

Viaczrnné pečivo - hoci znie jeho názov zdravšie, je toto pečivo len bežné pšeničné alebo pšenično - ražné pečivo, ktoré v pekárni obohatili o ďalšie obilniny. V prípade 5-zrnného pečiva je druhov obilnín päť, u viaczrnného nájdete obilnín rôzny počet. Neznamená to ale, že je vyrábané z celých zŕn obilia.

Celozrnné pečivo - múka na pečenie celozrnného pečiva je zomletá z celých zŕn – aj z klíčkov a šupiek. Nájdete v ňom preto vlákninu, vitamíny, minerály a trochu zdravého tuku. Na chudnutie je vhodné, ale myslite na to, že má stále dosť sacharidov a vyššiu energetickú hodnotu. Celozrnné pečivo môže byť pokojne veľmi svetlé, preto sa pri nákupe neriaďte jeho farbou, ale popisom, ktorý musí uvádzať, o aký druh pečiva sa jedná. Tmavé kúsky bývajú dofarbované pre efekt, ale celozrnné byť vôbec nemusí. Ani to, že je rožok viditeľne posypaný semienkami neznamená, že je celozrnný.

Trvanlivé pečivo - knäckebroty, ryžové chlebíky a ďalšie sucháre majú tú výhodu, že dlho vydržia. Tým ryžovým sa radšej vyhnite - majú vysoký glykemický index a sú v podstate čistým cukrom. Celozrnné knäckebroty a sucháre určite neublížia.

Večerné pečivo - hitom posledných mesiacov je večerné pečivo so zníženým podielom sacharidov. Tie sú nahradené tučnejšími semienkami a bielkovinami, takže energetická hodnota je relatívne zachovaná, ale k šalátu sa popoludní a večer hodí určite viac, než jeho sacharidmi nabití bratia.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Pečivo a diéta, ide to vôbec dokopy?
Jedlo a výživa Labyrintom pečiva
Jedlo a výživa Prečo jesť/ nejesť pečivo