Fithall magazín

Pondelok 20.8.2018 meniny má Anabela

Jedlo a výživa

Čím nahradiť biely cukor?

Čím nahradiť biely cukor?



V dnešnej dobe takmer hamletovská otázka - čím sladiť? - Motá hlavy odborníkom, dietárom aj bežným smrteľníkom. Väčšina ľudí sladkú chuť miluje, pretože hoci pracujeme na ultratenkých počítačoch a vymýšľame nanotechnológie, naše telá stále fungujú rovnako, ako v praveku. Práve evolúcia je zodpovedná za to, že náš organizmus pozitívne reaguje na sladkú chuť, pretože čo je sladké, to obsahuje cukor, teda energiu potrebnú na prežitie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ovocie je zdravé, ale je potrebné s ním pri diéte šetriť

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?

Tipy na zdravé dezerty

 

 

V našich súčasných podmienkach, keď je takmer každý druhý človek obézny, kedy sa ľudia stretávajú s cukrovkou a vysokým cholesterolom a už aj u detí vidíme solídne pupky, hľadáme alternatívy k obyčajnému cukru, s obľubou zvaného biely zabijak.

Sladidlá mávajú obyčajne veľmi vysoký glykemický index. To znamená, že sa rýchlo dostanú do krvného obehu a zdvihnú hladinu cukru v krvi. Na tento vzostup zareaguje pankreas vypudením inzulínu, ktorý má za úlohu hladinu cukru opäť znížiť. Pretože je ale cukru príliš veľa, pankreas vyšle telu na pomoc väčšie množstvo inzulínu a ten zníži hladinu cukru príliš. V reakcii na to opäť dostaneme ukrutnú chuť na sladké.

Pokiaľ si kávu osladíme nízkokalorickou náhradou, nedostaneme do seba skoro žiadne kalórie, ale organizmus na sladkú chuť reaguje
a trocha inzulínu sa vyplaví aj v tomto prípade.

Je veľmi výhodné udržiavať hladinu cukru v krvi stabilnú, pretože potom nedochádza k výkyvom energie - nestane sa vám, že máte po zjedení šišky pocit, že by ste mohli lámať skaly, ale za chvíľu sa dostaví útlm. Pri stabilnej hladine cukru je energie stále relatívne dosť.

Ďalším benefitom stálej hladiny krvného cukru je nepriberanie na váhe
- čím viac jednoduchých (a priemyselne upravených) cukrov do seba dostaneme, tým viac inzulínu sa vyplaví a cukor, ktorý nespálime pohybom, sa potom uloží vo forme tuku. Inzulín má schopnosť schovať do našich faldíkov tuku naozaj veľa.

Aby ste nemuseli žiť život v askéze a odriekať si všetko potešenie, naučte sa sladiť menej, a keď už budete sladiť, tak si vyberajte vhodné sladidlá:

Trstinový cukor - cukor Muscovado a ďalšie populárne tmavé cukry sú skoro rovnako kalorické, ako cukry biele, ale na rozdiel od nich obsahujú minerálne látky a vitamíny, takže nášmu telu uškodia menej.

Med - vďaka obrovskému obsahu minerálov a vitamínov sa radí medzi veľmi zdraviu prospešné potraviny. Svojím zložením je to ale len a len cukor (čo sa makroživín týka), takže sa nenechajte zmiasť jeho blahodarnými účinkami na zdravie a radšej s ním šetrite.

Sirupy - sirup z agáve, javorový sirup či ovocné a obilné sirupy sa tešia veľkej obľube, pretože sú vyrábané z prírodných zdrojov a tvária sa celkom zdravo. Dosť z nich má nižší glykemický index, ale musíte dobre čítať etikety a skúmať ich zloženie.

Xylitol - tzv. alkoholový cukor je prírodné sladidlo, ktoré sa získava z mnohých druhov ovocia i zeleniny. Má asi o 40% menej kalórií, ako bežný cukor, nespôsobuje zubný kaz (pridáva sa do žuvačiek) a ani tak veľmi nerozhojdá hladinu cukru v krvi. Zoženiete ho v predajniach so zdravou výživou alebo na internete - s jeho konzumáciou to ale nepreháňajte - má totiž laxatívne účinky.

Kokosový cukor
- z kokosu sa vyrába snáď úplne všetko, takže ani cukor nie je výnimkou. Má nižší glykemický index, pýši sa obsahom vitamínov a antioxidantov, ale kvôli špecifickej chuti ho nie je možné  použiť do všetkých receptov.

Stévia - rastlinka stévie zažíva svoje roky slávy. Môžete si ju vypestovať doma na balkóne alebo ju zaobstaráte v podobe tabliet či prášku vo väčšine supermarketov. Neobsahuje žiadnu energiu a mala by byť úplne prírodná. O vedľajších účinkoch sa zatiaľ len špekuluje a žiadny výskum doteraz neprišiel s argumentmi, prečo ju neužívať, čo je dobrá správa.

Umelé sladidlá
- sú umelé, často bezkalorické a mávajú chuťový "chvost". Pre diabetikov sú záchranou, avšak o ich nežiaducich vplyvoch na naše zdravie už boli napísané romány. Ak môžete, vyhnite sa im. Ak ale chcete chudnúť, sú lepšou alternatívou než cukor.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Príčinou nadváhy môže byť kolísanie cukru v krvi. Riešenie ponúka príroda.
Jedlo a výživa Ako na diétne cukrovinky
Jedlo a výživa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?