Fithall magazín

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Jedlo a výživa

Prepašujte zeleninu do celého dňa

Prepašujte zeleninu do celého dňa



Určite nie je nutné hovoriť, že je zelenina na chudnutie to najlepšie. Na rozdiel od ovocia, ktoré je tiež zdravé a diétne, sa zelenina posúva ešte o niekoľko priečok vyššie, a to preto, že neobsahuje takmer žiadne sacharidy ani tuky, má málo kalórií, ale zato veľa vitamínov, minerálov, vody i vlákniny.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?

Perfektný zeleninový šalát - ako na to?

Zelenina na sladko

 

Čo sa týka obsahu makroživín, je zelenina chudobná. Okrem toho, že nemá cukry alebo tuky, nemá ani proteíny, ktoré ale pri diéte potrebujeme.

Pri chudnutí by sme mali prijímať všetky makroživiny (sacharidy, proteíny, tuky) v správny čas aj v správnom pomere. Kvôli tomu, že ich v zelenine nájdeme minimum, nemožno ju považovať za adekvátnu výživu pre svaly, použiť na tvorbu novej svalovej hmoty, ani pre doplnenie energie.

Zeleninu pri diéte berte ako zdroj vitamínov, minerálov, vody, vlákniny aj chuti, a tiež ako niečo, čo vás vďaka svojmu veľkému objemu zasýti bez toho, aby ste museli počítať kalórie.

Jednotlivé druhy zeleniny sa v obsahu nutričných látok dosť líšia. Zatiaľ čo taká mrkva, cukrový hrášok alebo kukurica, sú nabité sacharidmi, "zelená" zelenina, ako je napríklad ľadový šalát, rímsky šalát (šaláty celkovo), špenát, brokolica či šalátová uhorka, sacharidy prakticky neobsahujú. Keď sa teda budete rozhodovať, čo si dať večer pred spaním, siahnite skôr po týchto zástupcoch.

Naučte sa zeleninu využívať ako svojho spojenca proti tukovým zásobám a prepašujte ju do všetkých svojich jedál:


Raňajky - ak máte radi slané raňajky, zeleninu si jednoducho nakrájajte na tanier. Aby ste potešili nielen žalúdok, ale aj oči, skúste vytvoriť rôzne farebné variácie. Keď ráno dávate prednosť sladkému, zeleninu môžete použiť tiež - do ovsenej kaše nastrúhajte kúsok cukety, upečte si mrkvový koláč alebo vyrobte brownies s čiernymi fazuľami a cuketou.

Desiata - na desiatu i olovrant je vhodná zelenina, ktorú musíte dlhšie hrýzť, takže vás potom lepšie zasýti, ale aj zabaví. Vyberte si mrkvu, reďkovky alebo kaleráb.

Polievka
- tu sa môžete vyblázniť. Uvarte polievku zo všetkých druhov zeleniny, ktoré vás napadnú. Nezahusťujte ju a ani príliš nemastite. Trocha tuku k zeleninovým jedlám ale určite patrí, pretože bez neho sa nevstrebávajú vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E a K).

Príloha - ak hľadáte menej sacharidové jedlá, vynechajte klasické prílohy a dajte si zeleninu. Populárne sú fazuľové struky (bez slaniny), brokolica, mrkva, alebo karfiolové pyré. Znížite kalorickú hodnotu aj obsah sacharidov v jedle, pritom pridáte vlákninu a objem.

Hlavné jedlo - v lete si na obed alebo večeru skúste urobiť šalát. Ako základ použite listové šaláty, prihoďte papriku, paradajky i uhorky, doplňte chudým kuracím mäsom alebo tuniakom, ľahko pokvapkajte olejom alebo dressingom a máte uvarené.

Zobanie k televízii
- nakrájajte zeleninu na kúsky (najlepšia je mrkva, paprika, zeler, kaleráb i uhorka), do mištičiek vedľa pripravte dipy z jogurtu a byliniek, medu, oleja a horčice, vyrobte si domáce avokádové quacamole alebo paradajkovú salsu a môžete sa dať do chrumkania.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde
Jedlo a výživa Zelenina - pre zdravie a chudnutie
Jedlo a výživa Tipy na zdravé zeleninové šaláty