Fithall magazín

Pondelok 22.10.2018 meniny má Sergej

Jedlo a výživa

Ovocie je zdravé, ale je potrebné s ním pri diéte šetriť

Ovocie je zdravé, ale je potrebné s ním pri diéte šetriť



Ovocie je úžasné. Je sladké, obsahuje veľa rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny, vitamíny, minerály a vodu. Nepotrebuje nijako dochucovať ani upravovať, pretože už samo o sebe chutí skvele. Ovocie patrí medzi priemyselne nespracované potraviny, ktoré môžu priamo zo stromu zamieriť do našich úst.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?

Vláknina v jedálničku

Ovocie vás zbaví stresu

 

Ešte nedávno sa konzumácia ovocia odporúčala tiež tým, ktorí chcú popracovať na svojich krivkách. Odporúčania zostávajú viac či menej rovnaké - ak chcete chudnúť, ovocie pokojne jedzte - rozhodne ale nepodľahnite dojmu, že si ho môžete dopriať kedykoľvek a v akomkoľvek množstve.

Keď nahliadnete do kalorických tabuliek, zistíte, že väčšina ovocia nie je nijako energeticky náročná. Dajte si ale pozor na gramáž - napríklad taký vodný melón (botanicky je to síce zelenina, ale do šalátu by si ho určite nikto nenakrájal) má len 33 kcal na 100 gramov, avšak 100 gramov melóna zodpovedá obdĺžniku z jeho dužiny s rozmermi asi 5 x 15 cm. Ak si na olovrant ukrojíte celý plátok, dostanete do seba s vodou a vitamínmi tiež slušnú dávku jednoduchého cukru.

Ovocie je vždy lepšou voľbou ako sladkosti, ale cukor je stále cukor, a to, že ten ovocný je prírodný, neznamená, že sa nebude pri nadmernej spotrebe chcieť zavŕtať do vašich bokov.

Zistite, aké ovocie jesť, aby ste si pochutili, ale pritom chudli:

Banány - žlté plody si doprajte na raňajky, dopoludňajšiu desiatu, pred aeróbnou aktivitou alebo po silovom tréningu pre doplnenie zásob glykogénu. V 100 gramoch (malý banán) sa ukrýva asi 90 kalórií a 12 gramov cukru. Pýši sa vitamínmi C, B a A, draslíkom, horčíkom, vápnikom i fosforom. Pri chudnutí je dobré banány používať ako sladidlo napríklad do celozrnných koláčov alebo obilnej kaše.

Jablká - najväčšou výhodou jabĺk je, že sa musia poriadne hrýzť, takže je jedenie pomalšie, telo má viac času na trávenie a mozog na uvedomenie pocitu sýtosti. Je dobré jesť jablká, ktoré vyrástli na našom území, a ktoré nie sú príliš striekané chemikáliami. V 100 gramoch nájdete 60 kalórií.

Ananás - v 100 gramoch ananásu je asi 57 kalórií, ale tiež veľa vody, vitamíny A, B1, B2, C, vápnik, železo, draslík, horčík či fosfor. Dôležitú látku predstavuje prírodný enzým bromelain, ktorý pomáha pri chudnutí. Ananás vie tiež zbaviť organizmus prebytočnej vody a opuchov.

Jahody - len s 37 kalóriami v 100 gramoch týchto voňavých plodov sa jahody dostávajú na popredné priečky medzi pomocníkov v chudnutí. Hoci sú sladké, majú málo cukru. Aj keď zjete na posedenie celú krabičku, vašu diétu to nijako neohrozí.

Červené ovocie - ríbezle, maliny, černice, čučoriedky a ďalšie bobuľky nemajú veľa kalórií, sú krásne farebné, vonňajú a pri chudnutí najlepšie pomôžu, keď si ich vlastnoručne nazbierate. Preto nabudúce pri pátraní po čučoriedkach sa pre každú bobuľu skrčte, aby ste potešili nielen žalúdok, ale aj stehná a zadok.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie
Jedlo a výživa Schudnete s ovocím?