Fithall magazín

Pondelok 20.8.2018 meniny má Anabela

Jedlo a výživa

Polievky versus chudnutie

Polievky versus chudnutie



Polievka je podľa definície tekuté až mierne husté teplé jedlo, ktoré sa pripravuje varením rôznych ingrediencií vo vode. Polievky môžu byť zahustené ryžou, cestovinami, múkou či rozmixovanou zeleninou a dochutené soľou, korením a rôznymi druhmi tuku. Možno ich podávať ako súčasť menu alebo ako samostatný chod - napríklad k večeri.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Polievky, ktoré vás zbavia nádchy i nadváhy

Polievky, ktoré liečia

Polievka pre zdravie i osvieženie

 

Čo sa chudnutia týka, nie je polievka úplne ideálnym jedlom. Síce by sa mohlo zdať, že taký zeleninový vývar so zemiakmi je pre štíhlu líniu ako stvorený, ale zdanie klame (má priveľa sacharidov a málo proteínov).

Zistite, prečo je lepšie pri chudnutí polievky skôr vynechávať alebo sa naučte jesť ich tak, aby podporili vaše snaženie:

Polievka ako súčasť menu - ak si pod pojmom "menu" predstavujete polievku, klasický hlavný chod a dezert, potom toto menu určite nie je nič diétne. Pri redukčnom režime bohato stačí, keď si dáte hlavné jedlo a polievku aj dezert vynecháte. Polievka zbytočne navýši kalorickú hodnotu jedla. Ak sa bez nej nezaobídete, dajte si ju so šalátom - dostanete tak do seba tekutiny, porciu energie, vlákninu a zároveň sa zasýtite.

Polievka k obedu - len polievka k obedu nestačí. Ak si dáte len vývar, ochudobníte svoje telo o potrebnú energiu, keď si doprajete jej zahustenú alebo krémovú verziu, naopak zase skonzumujete príliš veľa tuku a soli, ale kvalitných živín stále málo, takže ani také polievky nie sú vhodnou voľbou.

Polievka na večeru - väčšina polievok obsahuje relatívne dosť sacharidov a tuku, čo nie je pred spaním úplne vhodné. Ak chcete polievku večerať, uvarte si takú, ktorá nie je plná ryže, cestovín či zemiakov, nezahusťujte ju a málo soľte.

Vývary - nie je vývar ako vývar. V tom poctivom by ste mali nájsť horu zeleniny, rezancov a mäsa. Potom takáto polievka môže slúžiť napríklad ako večera po pohybovej aktivite. Aby organizmu ale dodala naozaj všetky potrebné živiny a energiu, doplňte ju ďalšími kvalitnými sacharidmi a proteínmi.

Krémy - u polievok je najväčším zádrheľom to, že sa nemusia hrýzť, takže mozog tak skoro nezaregistruje, že jeme. Hryzenie vysiela do mozgu pokyn, že prijímame potravu a mozog nás potom ľahšie zastaví, keď sme sýti. U polievok, jogurtov, smoothie a podobne tekutých dobrôt tento proces nefunguje, vďaka čomu do tela dostaneme veľa kalórií bez pocitu sýtosti. Krémy bývajú navyše zvyčajne zahustené múkou a zjemnené smotanou, čo je pre chudnutie vražedná kombinácia.

Ak si chcete dať polievku, určite do nej nesypte múku ani nelejte smotanu. Vyberte si takú, ktorá obsahuje veľa zeleniny a chudého mäsa, nie je mastná a ani príliš nabitá sacharidmi, presolená, ale napriek tomu vyzerá chutne a lákavo.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Zelenina - pre zdravie a chudnutie
Jedlo a výživa Prečo jesť/nejesť mäso
Zdravý životný štýl Trápia Vás Vaše dni? Pomôžu Vám bylinky!