Fithall magazín

Nedeľa 27.5.2018 meniny má Iveta

Jedlo a výživa

Éčka na našich tanieroch

Éčka na našich tanieroch



Éčka, potravinárske aditíva alebo tiež prídavné látky, sú veľmi kontroverznou témou. Niektorí výrobcovia sa pýšia tým, že žiadne také aditíva vo svojich produktoch nemajú a na obaloch na to veľkým a pestrým písmom upozorňujú, iní výrobcovia naopak zloženie výrobkov uvádzajú pre istotu takými blchami, aby sme ich nerozlúštili ani pomocou lupy (a keby áno, rovnako by sme mu nerozumeli).

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako čítať etikety potravín?

Ako skladovať potraviny

Vaše telo, vaše pravidlá - alebo prečo nedržať diéty z časopisov

 

Éčka sú chemické látky, ktoré sa pridávajú do potravín pre vylepšenie ich vlastností - trvanlivosti, vzhľadu, chuti, vône či konzistencie. Pretože všetko stojí peniaze a potravinárske prísady nie sú výnimkou, neládují nimi výrobcovia potravín svoje výrobky len tak pre potešenie. Celá záležitosť vznikla kvôli spotrebiteľom. Kvôli tomu, že chceme, aby šunka bola krásne ružová, ovocný jogurt hustý, ale pritom bez tuku, limonády sladké, ale bez cukru, a aby vlašský šalát v krabičke vydržal v chladničke až do ďalšej rodinnej oslavy, výrobcovia sú nútení vymýšľať spôsoby, ako to dosiahnuť - a týmto spôsobom je pridávanie éčok.

Je pravda, že niekedy sú v potravinách úplne zbytočne a niekedy len kvôli tomu, aby výrobok pekne vyzeral a chutil, do seba spolu s ním dostávame veľa škodlivých chemikálií. Nie všetky éčka sú ale hrozbou a nie všetky vás priotrávia alebo spôsobia vašim deťom hyperaktivitu či alergiu. Nemusíte pohoršene vracať ovocný džús do regálu len preto, že sa na jeho obale vyskytlo písmeno E.

Je nutné povedať, že všetky aditíva sú neustále testované a v potravinách, ktoré sa dostanú do našich obchodov, sa vyskytuje len povolené množstvo týchto látok. Pretože sú éčka horúcou témou, sú vystavované klinickým testom viac, ako akékoľvek iné látky. Zdravému dospelému človeku by škodiť nemali.

O negatívnych vplyvoch éčok na naše zdravie sa toho vie relatívne dosť. Z aditív nám ale niektoré látky môžu tiež prospievať - napríklad včelí vosk (E 901) - pokiaľ naň nie ste alergickí, vitamín B2 (E 101), vitamín A (E 160), vitamín C (E 300), vitamín E (E 306 ), tokoferoly, lecitín, niacín alebo pektín.

U éčok viac, než u čohokoľvek iného, platí "všetko s mierou". Keď si občas doprajete párky, na ktorých sa skôr než písmená, vyskytujú čísla, verte, že vás to nezabije. Dávajte ale radšej prednosť potravinám, do ktorých nie je pridané vôbec nič a predávajú sa tak, ako sú - vajcia, mäso, mlieko, ovocie, zelenina, čerstvé syry či živé biele jogurty.

Nenechajte sa oklamať reklamou a čítajte etikety. To, že je na nápoji pre deti uvedené, že je bez konzervantov neznamená, že v ňom nie sú farbivá a ďalšie látky, ktoré tam nemajú čo hľadať.

Medzi prídavné látky sa radia antioxidanty (tie zdravé), farbivá, konzervanty, kyseliny, regulátory, taviace soli (tie sú potrebné v tavených syroch - radšej sa im vyhýbajte), sladidlá (vďaka za ne - bez nich by si diabetici príliš život neosladili), zahusťovadlá, želírovacie látky, modifikované škroby, stabilizátory, emulgátory, nosiče a rozpúšťadlá, protispékavé látky, leštidlá, baliace plyny, propelanty (plyny, ktoré napr. vytláčajú šľahačku z nádoby), odpeňovače, penotvorné látky, zvlhčovadlá, plnidlá aj spevňovače.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Na čo si dať pozor na etiketách potravín
Jedlo a výživa Ako čítať etikety potravín?
Jedlo a výživa Všetko čo potrebujete vedieť o L - karnitíne