Fithall magazín

Pondelok 21.9.2020 meniny má Matúš

Jedlo a výživa

Raw food, áno alebo nie?

Raw food, áno alebo nie?



Raw food, vitariánstvo, alebo skrátka surová strava, si získala srdcia aj žalúdky mnohých vyznávačov zdravého životného štýlu. Ľudia fandiaci tomuto spôsobu stravovania pripravujú jedlá mixovaním, klíčením, krájaním, strúhaním, odšťavovaním alebo vysúšaním, pričom maximálna teplota pri ich vytváraní nesmie prekročiť 42 °C (je pravda, že enzýmy sú varením likvidované, ale vo vedeckých zdrojoch sa uvádza teplota až od 55 do 60 °C. O tom, že enzýmy ovplyvňujú tiež pH sa v raw food kruhoch mlčí).

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako poznáme, že máme problémy s príjmom potravy?

Čo sú funkčné potraviny a superpotraviny?

Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.

 

Vitariáni často argumentujú tým, že prostredníctvom surovej stravy do seba dostaneme viac vitamínov i tráviacich enzýmov, čo ale nie je tak úplne pravda. U niektorých druhov zeleniny je oveľa prospešnejšie ju pred konzumáciou tepelne upraviť - napríklad v paradajkách sa varením množí antioxidant lykopén alebo u takej mrkvy je beta-karotén po dusení pre organizmus oveľa lepšie využiteľný.

Stravovanie podľa princípov tradičnej čínskej medicíny naopak často odporúča všetko aspoň krátko povariť, aby nedochádzalo k ochladzovaniu organizmu. Celkovo vzaté, príjem vitamínov a minerálov majú zástancovia raw food ale naozaj vyšší.

Čo sa týka proteínov v surovej strave, ak nejete hovädzie carpaccio alebo surové ryby, mäso sa v jedálničku nevyskytuje. Síce možno dosť bielkovín získať aj z rastlinných zdrojov, však aminokyselinové spektrum v nich nie je plnohodnotné. Komu mäso robí pri trávení ťažkosti, môže vitariánstvom svojmu žalúdku aspoň dočasne uľaviť.

Ďalším obvyklým argumentom pre nasledovanie raw food je to, že je táto strava prirodzená a tzv. normálna. Toto je ale veľký omyl, pretože prirodzená je strava kombinovaná. Vďaka objavu ohňa sa zväčšil ľudský mozog a tým došlo k rozvoju civilizácie. Z varenej stravy je človek schopný získať oveľa viac energie a tiež sa tepelne upravené jedlo lepšie trávi, čomu nasvedčujú dôkazy poskytnuté biológmi a antropológmi. Z varenej stravy človek dokáže získať v minimálnom čase veľa energie aj živín bez toho, aby musel tráviť hodiny žuvaním, ako primáty.

Výhodou surovej stravy je neprítomnosť technologicky upravených potravín, polotovarov, rafinovaného cukru, bielej múky, aditív, farbív, konzervantov a ďalších chemikálií. Na druhú stranu, tí, ktorí občas konzumujú v rámci raw food surové vajcia, surové mäso alebo nepasterizované mlieko, sa vystavujú mikrobiálnej nákaze, nehľadiac na to, že do seba dostávajú antinutričné látky, ktoré sa varom odbúrajú.
  

Všetko má svoje pre i proti. Keď si prečítate texty tých, ktorí raw food odporúčajú, nájdete mnoho (často bohužiaľ iracionálnych a nevedeckých) dôkazov o tom, že jedine surová strava je tá pravá. Na druhú stranu žijeme v Európe, v 21. storočí a musíme prežiť v džungli rýchlych občerstvení - a ako je známe, umenie prispôsobiť sa je kľúčom k prežitiu.

Pravda, ako vždy, leží niekde medzi. Keď budete jesť dostatok čerstvej zeleniny, ovocia, semienok a orechov (ako vitariáni), urobíte pre svoje zdravie kus práce. Môžete si byť ale tiež istí, že z duseného kelu s varenými zemiakmi neochoriete, ani nezapálite v tele vzburu imunity. Čo sa týka chuti, inšpirujte sa živou stravou a radšej, než čokoládovú tyčinku zo supermarketu, si dajte dezert z čerstvého ovocia, nerafinovaného kakaa a prírodného sirupu.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Výživa v dospievaní
Jedlo a výživa Buďte fit s vašou mamou - zdravá výživa po 40
Jedlo a výživa Ako na výživu v starobe