Fithall magazín

Pondelok 21.10.2019 meniny má Uršuľa

Jedlo a výživa

Potraviny, ktoré ochladia váš organizmus

Potraviny, ktoré ochladia váš organizmus



Každá potravina v sebe nesie určitú energiu. V našich podmienkach pod takou energiou hľadáme kalórie, tradičná čínska medicína zase u jednotlivých potravín rozlišuje, či do tela prinášajú chlad, teplo, sucho či vlhko.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako sa stravovať v horúcich letných dňoch

Zelenina na sladko

Ako sa správne stravovať pri vode?

 

Každý intuitívne tuší, aké jedlá jesť, keď je vonku horúco a aké konzumovať v zime - v tropickom teple nemávame spravidla chuť na horúci guláš a naopak za chladného zimného večera sa nám málokedy chce chrúmať ľadový šalát a studená paradajka.

Inšpirujte sa múdrosťou tradičnej čínskej medicíny a skúste sa v lete osviežiť potravinami, po ktorých sa budete cítiť zdraví a plní energie:

Teplý čaj
- ľadovými nápojmi náš organizmus stresujeme, zatiaľ čo popíjanie teplých drinkov telo krásne schladí. Znie to síce paradoxne, ale je to tak. Existuje mnoho biochemických javov, ktoré tento jav vysvetľujú - v zásade sa ale jedná o to, že telo musí teplý nápoj schladiť a tým tiež schladí samo seba, kdežto ľadový nápoj musí náš organizmus zahriať na telesnú teplotu, vydáva energiu a tým sa zahrieva. Optimálne je piť nápoje skôr teplé alebo vlažné, ale nie ľadové a vriace. Z alkoholických nápojov čínska medicína odporúča popíjať varené víno, pivo alebo horké likéry, môžete sa ale povzbudiť aj kávou, čiernym čajom, zeleným čajom či kakaom.

Mäso - čínska medicína vie, čo nám v lete chutí, a preto nezakazuje jesť mäso grilované. Konkrétne pre toto obdobie sa hodí mäso baranie, ďalej hus, morka, divoký králik a prepelica.

Zelenina
- dajte si ružičkový kel, ľadový šalát, poľný šalát, červenú repu, paštrnák, artičoky, paradajku, šalátovú uhorku, baklažán, karfiol, brokolicu, čínsku kapustu, špargľu, mangold, papriku, špenát, žeruchu i reďkovky. Všetky tieto druhy zeleniny ochladia náš organizmus. Čínska medicína vychádza predovšetkým z dostupnosti regionálnych potravín, a preto so zháňaním týchto zásobární vitamínov a minerálov nebudete mať skoro žiadnu prácu - stačí zájsť na najbližšií farmársky trh alebo do supermarketu.

Ovocie - grapefruit, ananás, kivi, rebarbora, citrón, jahody, ríbezle, mandarínky, pomaranče, čučoriedky, žltý melón, kaki, mango, papája, vodný melón, sladké jablká, banány, hrušky a hrozno patria medzi ochladzujúce ovocie. Niektoré druhy sú exotické, ale väčšina nám rastie priamo na záhradkách. Zaujímavé je, že napríklad také marhule sa naopak radia do potravín zahrievacích. Tie si preto radšej zavarte a pridajte ich v zime do obilnej kaše na raňajky.

Mliečne výrobky - ovčí i kozí syr a kozie mlieko, jogurt, tvaroh, kefír aj kyslá smotana majú na náš organizmus chladivý efekt. Kto má oslabenú dráhu sleziny (je zimomravý a unavený), mal by sa vyhýbať hlavne produktom z kravského mlieka. Tie kozie a ovčie ale určite prospejú všetkým už preto, že majú nižší obsah ťažko stráviteľnej laktózy.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Čo robiť, keď je vonku horúco?
Poradňa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?