Fithall magazín

Streda 21.10.2020 meniny má Uršuľa

Jedlo a výživa

Ako sa stravovať v horúcich letných dňoch

Ako sa stravovať v horúcich letných dňoch



Prvé letné dni sa, čo sa týka teploty, práve nepredviedli. V priebehu prázdnin sa už ale ortuť teplomera niekoľkokrát nad tridsiatku vyšplhala, a preto je dobré vedieť, ako jesť a piť, keď je horúco na odpadnutie. Či už leto trávite na Slovensku alebo pôjdete na dovolenku do exotických miest, svoj jedálniček upravte podľa počasia tak, aby organizmu nič nechýbalo, a aby nevhodná strava zbytočne nezaťažila vaše trávenie.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Tipy na hydratáciu počas športu

Clean eating - jedzte čisto!

Príliš chladná klimatizácia v horúčave škodí

 

Leto je obdobím záhradných párty, grilovania a aj popíjania na predzáhradkách. Všetky tieto príjemné aktivity by vám ale mohlo znepríjemniť súkanie sa do úzkych jesenných nohavíc. Pokojne si sem tam nejakú smotanovú zmrzlinu a grilovanú krkovičku dajte, ale potom sa vydajte pešo na dlhú prechádzku.

Hydratujte - pitný režim je v teplých dňoch základ. Majte po ruke neustále fľašu s vodou a priebežne upíjajte. Keď večer zistíte, že ste cez deň málo pili, už nič nedoženiete. Vypiť polliter vody naraz nemá význam - telo také množstvo nedokáže efektívne využiť a akurát budete v noci behať na záchod. Snažte sa piť obyčajnú vodu, ale keď vás omrzí, pokojne si dajte čaj, nealko pivo, ochutenú minerálku alebo džús. Neperlivej vody sa ľahko prepijete a jedine, keď vám nápoje budú chutiť, máte šancu pitný režim dodržať. Vymačkajte si citrón, nakrájajte uhorku, melón, pridajte lístky mäty aj ľad a zdravý, osviežujúci, chutný letný drink je na svete.

Uzobávajte - skúste aspoň v lete netrápiť svoj žalúdok mamutími porciami. Keď si doprajete viac menších porcií denne, vaše trávenie bude skákať radosťou. Namiesto toho, aby ste naraz zjedli krabičku jahôd, nakrájajte si ich na tanierik a pojedajte ich dlhšiu dobu. V horúčave sme leniví nielen my, ale aj trávenie. Nechcite po ňom preto žiadne výkony a doprajte mu dovolenku. Ak v lete pracujete a nemáte na pravidelné jedlo čas, prestaňte sa vyhovárať a urobte si ho, pretože to nikto iný za vás neurobí.

Jedzte "raw" - ortodoxný vitariáni jedia tepelne neupravenú stravu aj v zime - vy si to vyskúšajte v lete. Nemusíte vytvárať cuketové špagety ani sušiť zeleninové krekry - stačí, keď do jedálnička zaradíte maximum čerstvého ovocia a zeleniny. Ku grilovanému mäsu si pripravte čerstvý, chladivý šalát miesto zuhoľnateného baklažánu, a keď vás bude naháňať chuť na sladké, namixujte  si sorbet z čerstvých jahôd a ľadu. Práve v lete je ponuka ovocia a zeleniny takmer neobmedzená, preto to využite a státie nad sporákom si nechajte na dlhé zimné večery.

Krabičkujte
- ak viete, že pri rybníku, kam sa idete kúpať, alebo v kantíne pri vašej kancelárii ponúkajú len vyprážané jedlá, smotanové omáčky a kysnuté knedle, pripravte si so sebou do krabičky veľa čerstvého šalátu s opečeným kuracím prsom alebo tuniakom. Na olovrant je ideálny ovocný šalát z nakrájaného jablka, hroznového vína a kúskov žltého i vodného melónu.

Nepanikárte
- aj keď vám budú všetci tvrdiť, že nemajú na jedlo kvôli horúčave vôbec chuť, a vy pritom nedokážete prestať myslieť na guláš s knedľou, pokojne si ho dajte. To, že je horúco, neznamená, že ste prišli o chuťové poháriky a máte chuť len na stopkový zeler a papriku.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Nakopnite svoj metabolizmus cvičením - 2. diel
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime