Fithall magazín

Sobota 23.3.2019 meniny má Adrián

Jedlo a výživa

Rezistentný škrob - prírodný zdroj vlákniny

Rezistentný škrob - prírodný zdroj vlákniny



Keby sme si nemuseli odopierať knedle, sladké plnené koláčiky, horúcu bublaninu k popoludňajšej káve alebo zamatové prívarky, bolo by chudnutie rozprávka. Bohužiaľ najviac sa priberá práve po ingredienciách, ktoré sú do týchto dobrôt potrebné - po sacharidoch. Väčšinu škrobov naše telo dokáže takmer bezo zvyšku vstrebať a prebytočnú energiu uložiť do podkožia. Niektoré sacharidy ale dokážu trávenie oklamať - dostanú sa až do hrubého čreva a tam sa správajú ako vláknina. Takéto škroby sa nazývajú rezistentné.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako čítať etikety potravín?

Prečo jesť/ nejesť pečivo

Cestoviny pri chudnutí - áno alebo nie?

 

Keď nahradíme pri varení a pečení časť bežnej múky rezistentným škrobom (tiež sa mu hovorí Hi-maize alebo Novelose), zvýši sa celkový obsah vlákniny bez toho, aby sa akokoľvek zmenila chuť pokrmu. Tým, že sa tento škrob nemení na glukózu, nehúpe sa nijako závratne ani hladina krvného cukru, takže zostaneme dlhšie nasýtení, pankreas nemusí produkovať toľko inzulínu a nedochádza k zvýšenému ukladaniu tukových rezerv.

Na rozdiel od celozrnnej múky alebo iných alternatív (pohánkovej múky, kukuričnej múky, ryžovej múky, sójovej múky) nevyžaduje rezistentný škrob žiadne špeciálne zaobchádzanie - má skrátka rovnaké vlastnosti ako bežná biela pšeničná múka. Pri pečení teda môžete vytiahnuť starú kuchárku po babičke a nemusíte sa báť, že vám kysnutý koláč zvädne, alebo že bude cesto viac sať vodu. Aby nedošlo k zhoršeniu vlastností cesta, nahraďte klasickú múku tou rezistentnou len z 15%.

Sacharidy sú sacharidy, aj keď sú menej vstrebateľné. Preto tiež obsahujú nejaké kalórie. V prípade rezistentného škrobu to je 130 kalórií na 100 gramov (bežná múka ich má asi 358). Ďalej v ňom nájdete 31 gramov sacharidov, 56 gramov vlákniny a takmer žiadny tuk či proteíny.

Rezistentný škrob je vysoko amylózny (amyláza tvorí asi 20% obilného zrna) kukuričný škrob, ktorý pomáha redukovať energetickú hodnotu potravín a rovnako ako iná vláknina, čistí črevá, znižuje glykemický index potravín a zlepšuje trávenie.

Rezistentný škrob 2. typu (existujú 4 typy podľa stráviteľnosti) môžete nájsť v nezrelých banánoch, v surových zemiakoch alebo práve v kukuričnom škrobe s vysokým obsahom amylázy.

Rezistentný škrob pôsobí proti rakovine hrubého čreva, preto by sme ho my, žijúci v strednej Európe, kde je výskyt tohto typu karcinómu enormný, mali konzumovať vo veľkom. Nevýhodou je, že tepelnou úpravou potravín, z ktorých tento škrob pochádza (teda hlavne zo strukovín, zemiakov, hnedej ryže, jačmeňa a kukurice), jeho množstvo klesá.

Je škoda, že tento výrobok nie je jednoduché zohnať. Možno ho zaobstarať na internete, avšak aktuálne ho veľa internetových obchodov nemá. Rezistentný škrob, predávaný pod rôznymi obchodnými značkami, nie je bežná potravina, ale doplnok stravy. Tak by sme s ním mali tiež zaobchádzať.

Nemožno čakať, že po tom, čo začneme piecť buchty s týmto škrobom, zázračne schudneme - je výhodné nahradiť ním časť bežnej múky, aby sme znížili kalorickú hodnotu a zvýšili obsah vlákniny v strave, ale aj tak by sme si mali nechať sladké pečivo na raňajky alebo po náročnom športovom výkone, knedle si dopriať len občas k nedeľnému obedu a maškrtenie domácich sušienok obmedziť na minimum.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Jedlo a výživa Bielkoviny v jedálničku
Jedlo a výživa Chudnutie a konzumácia tukov