Fithall magazín

Nedeľa 15.12.2019 meniny má Ivica

Jedlo a výživa

Ako čítať etikety potravín?

Ako čítať etikety potravín?



Ak vám nie je jedno čo jete, mali by ste aspoň čas od času otočiť atraktívne obaly potravín a preniknúť hlbšie do ich tajov. Na mnohých produktoch býva často veľa textu na čítanie, ale je napísaný tak malými písmenkami, že k ich rozlúšteniu by ste potrebovali minimálne mikroskop. Už to ale môže byť prvým signálom na vrátenie lahôdky do regálu a k rýchlemu úteku preč.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako poznáme, že máme problémy s príjmom potravy?

7 problémov, ktoré vás môžu stretnúť pri chudnutí

Čím nahradiť kalorické dobroty?

 

Z nákupu sa nemusí stať čitateľský krúžok - stačí sa pozrieť na niekoľko údajov a o kvalite potraviny aj jej zložení budete mať jasno.

Dátum spotreby - predtým, než začnete skúmať obsah a zloženie výrobku, pozrite sa na jeho trvanlivosť. Ak sa expiračná doba blíži, siahnite radšej ďalej do regálu - kúsky s blížiacim sa koncom trvanlivosti dávajú prefíkane predajcovia dopredu a tie s dlhšou výdržou sa krčia vzadu. Rozmyslite si tiež, či potravinu do daného termínu stihnete skonzumovať.

Energetická hodnota - väčšinou sa uvádza ako v kalóriách tak v kilojouloch, a to na 100 gramov alebo 100 mililitrov potraviny či nápoja. Dobre preto počítajte - keď si budete chcieť kúpiť fľašu ochutenej minerálky bez pridaného cukru, dozviete sa, že v 100 ml sa skrýva asi 15 kcal. To znie dobre. Horšie je, že celá fľaša má potom 225 kcal, ktoré do seba dostanete ani neviete ako. Naopak sa nemusíte desiť tyčinky, ktorá má 450 kcal na 100 g - balenie väčšinou obsahuje 30 gramov, takže taká pohroma to nie je.

Sacharidy - nie sú sacharidy ako sacharidy - pod týmto označením výrobcovia uvádzajú sacharidy komplexné, ale aj tie jednoduché (cukry), vlákninu aj cukry alkoholové, ktoré sa v tele správajú trošku špecificky. Vo svojom produkte chcite sladkých cukrov (fruktóza, glukóza, glukózo - fruktózový sirup, sacharóza) minimum, vláknine a komplexným sacharidom sa naopak nebráňte.

Tuky - tie by producenti potravín mali rozdeľovať na nasýtené a nenasýtené. Tie nasýtené nie sú pre zdravie príliš vhodné, zato tie nenasýtené áno. Ľudské telo tuk v strave potrebuje, a tak neodkladajte potravinu len preto, že je tučná - napríklad také arašidové maslo, orechy alebo semienka sú zdravými nenasýtenými tukmi priamo napchaté a to je dobre.

Bielkoviny - čím viac proteínov v potravine, tým lepšie. Tu nie je čo riešiť - bielkoviny sú stavebným materiálom, ktorý sa nedokáže premeniť v tuk, čo je vždy vítané.

Zloženie - prísady, ktorých je vo výrobku najviac, bývajú uvedené v zozname ako prvé. Ak sa vám nepáči začiatok čítania a koniec je tiež v nedohľadne, výrobok radšej odložte. Čím menej prísad potravina obsahuje, tým lepšie. Tiež nie je úplne v poriadku, keď je jedlo obohatené o zložky, o ktorých sme nikdy nepočuli a skoro ich nedokážeme ani vysloviť.



Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Na čo si dať pozor na etiketách potravín
Jedlo a výživa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Jedlo a výživa Bielkoviny v jedálničku
Jedlo a výživa Chudnutie a konzumácia tukov