Fithall magazín

Pondelok 21.9.2020 meniny má Matúš

Jedlo a výživa

Ovsené vločky - raňajky šampiónov

Ovsené vločky - raňajky šampiónov



Neexistujú snáď raňajky, ktoré naštartujú vaše telo, mozog aj dobrú náladu lepšie, než ovsené vločky. Vločky sú superpotraviny, ktoré sa pýšia vysokým podielom vlákniny, sacharidov (60%), proteínov (13%) a relatívne nízkym obsahom tukov (asi 7%). Okrem optimálneho pomeru makroživín spolu s nimi prijímate vitamíny A, B1, B2, D a E, kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú, omega 3 a 6 nenasýtené mastné kyseliny, železo, vápnik, draslík, horčík, zinok, meď aj mangán.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Posledné jedlo pred tréningom - čo, kedy a aké?

DIY - zdravé lahôdky , ktoré si môžete urobiť sami

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

 

Vďaka prevládajúcemu množstvu komplexných sacharidov sa vločky hodia predovšetkým ako raňajky či jedlo pred tréningom, ktoré vám dodá dosť energie po celú dobu cvičenia.

Popoludní a večer si vločky doprajte len v prípade, že sa snažíte nabrať svalovú hmotu a máte za sebou náročný tréning. Aj najzdravšie sacharidy sú proste sacharidy a tie majú veľkú moc ukladať sa pri fyzickej neaktivite vo forme tukových vankúšikov.

Pripravte si zdravé a rýchle raňajky, ktoré vás zasýtia aj zahrejú:

Ovsená kaša - asi 40 g ovsených vločiek nasypte do misky a zalejte vodou tak, aby boli úplne ponorené. Voda do vločiek vsiakne, takže vďaka nej môžete upravovať hustotu kaše podľa ľubovôle. Misku vložte na 2 - 3 minúty do mikrovlnnej rúry a vločky máte hotové. Potom pridajte lyžicu otrúb (vláknina), semienok (minerály, zdravé tuky), ovocia (vitamíny, rýchle cukry, vláknina), lyžicu tvarohu alebo bieleho jogurtu (proteíny) a kašu dozdobte orechami alebo orechovým maslom (opäť pre chuť, pre radosť a aj kvôli zdravým tukom a zníženiu glykemického indexu horúcej pochúťky).

Proteínová kaša - do uvarených vločiek primiešajte odmerku srvátkového proteínu a jeden bielok. Vznikne krémová, hustá a sladká delikatesa s unikátnymi nutričnými vlastnosťami. Potom opäť kašu došperkujte ovocím, semienkami a orieškami. Ak chudnete, množstvo orechov kontrolujte - aj keď sú veľmi zdravé, sú tiež veľmi kalorické.

Cuketová kaša - k ovseným vločkám pridajte do misky asi pol hrnčeka jemne nastrúhanej cukety. Potom zmes zalejte vodou a opäť varte v mikrovlnnej rúre alebo na platni (ak máte viac času). Kašu dochuťte medom, džemom alebo sušeným ovocím a nezabudnite pridať tiež proteíny (jogurt, grécky jogurt, tvaroh, cottage). Uvidíte, že cuketu v kaši vôbec nebudete cítiť, ale dosiahnete husté, sýte a veľmi zdravé raňajky. Ak máte radi chuť mrkvového koláča, nebojte sa zaexperimentovať a miesto cukety do misky nastrúhajte práve mrkvu.

Mugcake - či chcete zmenu a kaše máte už dosť, vyskúšajte ovsený koláčik z hrnčeka. Rozmixujte 30 - 40 g vločiek s banánom, jedným vajcom a lyžičkou kypriaceho prášku. Podľa ľubovôle môžete pridať semienka a sušené ovocie a konzistenciu poupravíte vodou. Zmes vlejte do väčšieho hrnčeka a v mikrovlnnej rúre "pečte" asi 4 minúty. Až sa kraje budú odťahovať od hrnčeka, mugcake vyklopte na tanier a zalejte trochou jogurtu.

Nebojte sa vločky pridať napríklad do cesta na palacinky alebo len tak, do jogurtu. Ak sa snažíte chudnúť, ale sem tam vás prepadne chuť na sladké, položte doprostred horúcej kaše štvorček čokolády a nechajte ho rozpustiť. Potom si len bez výčitiek užívajte skvelú chuť vašich raňajok.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Tipy na zdravé a diétne raňajky
Jedlo a výživa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Jedlo a výživa Vyrysovať postavu Vám pomôžu sacharidové vlny