Fithall magazín

Piatok 21.2.2020 meniny má Eleonóra

Jedlo a výživa

Škodí káva zdravie?

Škodí káva zdravie?



Vo všeobecnom podvedomí ľudí platí názor, že káva nášmu organizmu, okrem schopnosti udržať oči otvorené, nič iné nedáva. Ako je to teda v skutočnosti? Ak tento celosvetovo populárny nápoj budete konzumovať v rozumnej miere, pozitívne ovplyvníte aj svoje zdravie. Ako je to možné? Potvrdzujú to posledné výskumy.

Všeobecne sa vie, že káva obsahuje kofeín, ktorý dokáže naštartovať naše zmysly k vyšším výkonom. Zvyšuje pozornosť, zrýchľuje reakcie a rozširuje poznávacie schopnosti. Kofeín je však vo svojej podstate droga, na ktorú si organizmus môže zvyknúť. Navyše zvyšuje krvný tlak, ktorý je jedným z faktorov pri vzniku srdcových chorôb. Ak sa ale káva pije s mierou, jeden až dva šálky denne, môže nám byť aj prospešná. Kávové zrná vedľa kofeínu obsahujú približne ďalších 200 zložiek, ktoré majú na ľudský organizmus pozitívny vplyv. Medzi prospešné látky patrí napríklad prírodné antioxidanty. V káve sa ich nachádza dokonca viac ako v iných potravinách, ako je ovocie, zelenina, víno, čaj, čokoláda apod.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Princípy zdravého stravovania

Zásady cvičenia doma

Tepová frekvencia

 

Antioxidanty hrajú v ľudskom tele dôležitú úlohu, pretože bojujú s voľnými radikálmi, ktoré sa v našom tele objavujú v dôsledku zlého stravovania, stresu, pobytu v znečistenom prostredí alebo nadmerného vystavení slnečnému žiareniu. Ak je našom tele voľných radikálov nadbytok, bunky v organizme predčasne starnú, tkanivá sa poškodzujú a môžu sa objaviť i rôzne ochorenia. Tomu dokážu zabrániť práve antioxidanty. A nielen to. Významne znižujú ukladanie cholesterolu do ciev, a tým ochraňujú kardiovaskulárny systém. Existujú dokonca štúdie, ktoré dokazujú, že antioxidanty zabraňujú vzniku niektorých nádorových ochorení. Káva má teda na organzmus rovnaké pozitívne účinky ako zelený čaj alebo červené víno.

Koľko šálok denne

Závislosť na kofeínu môže vzniknúť v prípade, že každý deň vypijete viac ako štyri šálky. Nadmerným pitie kávy sa dá nazvať konzumácia 12 a viac šálok a ak by ste ich zvládli rovnú stovku, spôsobíte si otravu. Kofeín začne v tele pôsobiť za 1 - 2 hodiny potom, čo sa dostane do krvi. Ak teda cítite únavu, napríklad počas konania, mali by ste na 30 minút zastaviť a vypiť jednu až dve kávy obsahujúce 150 mg kofeínu. Potom sa pokúste na 15 min zdriemnuť. Ak sa potrebujete maximálne sústrediť a čo najviac využiť potenciál mozgu k učeniu, potom dve šálky kávy vám zaistí dostatočnú bdelosť a sviežosť. Zároveň podporí vybavovanie myšlienok a predstavivosť.

Vzhľadom k tomu, že káva mierne odvodňuje organizmus, pite ju pohárom vody, aby ste nahradili prípadný úbytok tekutín. Ak vám káva spôsobuje ťažkosti, bolí vás po nej hlava, máte zrýchlený pulz, ste po nej viac nervózny, potom môžete byť na kofeín precitlivený. V tomto prípade pite kávu bez kofeínu. Instantná bezkofeínová káva obsahuje najviac 0,3% kofeínu. Tá je vhodná aj pre tehotné. Kávu by ste nemali piť ani pri nadmernom strese. Sám kofeín zvyšuje v organizme hladinu dvoch hormónov, ktoré sa pri strese do krvi uvoľňujú, a tým sa účinky kávy a stresu násobí.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Radíme Nechudnete? Otestujte si moč!
Jedlo a výživa Zdravie schované pod škrupinou
Zdravý životný štýl Buďte zásadoví a schudnete!