Fithall magazín

Štvrtok 14.12.2017 meniny má Branislava / Bronislava

Jedlo a výživa

Buďte fit s vašou mamou - zdravá výživa po 40

Buďte fit s vašou mamou - zdravá výživa po 40



Ženy sa v určitom veku prestávajú zaoberať svojím stravovaním a riešia hlavne výživu a stravovanie svojej rodiny. Kolotoč okolo domácnosti a pracovné vyťaženie im málokedy dovolia počítať kalórie, makroživiny, alebo riešiť či má to či ono veľa alebo málo sacharidov. Zameranie na svoje vlastné telesné proporcie už tiež nie je tak intenzívne ako predtým, pretože majú iné životné hodnoty a priority. Postupom času sa ale môže stať, že sa začnú objavovať tukové vankúše, povolené svaly alebo vyčnievajúce kosti.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Buďte fit s vašou mamou

Buďte fit s vašou mamou - Ako sa v starobe správne stravovať

 

Nemožno jednoznačne povedať, odkedy presne sa náš metabolizmus začne spomaľovať. Závisí to totiž na genetike, množstve svalovej hmoty, hormónoch aj fyzickej kondícii. Nikto ale nemladne a s pribúdajúcimi rokmi sa môžu tiež začať objavovať zdravotné ťažkosti – a o zdravie ide predovšetkým.

Ženy, ktoré sú zvyknuté stravovať sa celý život nejakým spôsobom, môžu pozorovať, že aj pri rovnakom jedálničku, postava rovnaká nezostáva. To je dané jednak pomalším metabolizmom, ale aj ubúdajúcou pohybovou aktivitou. Ďalší fakt je ten, že ak dámy držia počas života rôzne diéty a zahrávajú si so svojím telom aj zdravím, od určitého veku to organizmus prestane tolerovať a svojich pracne nazbieraných tukových zásob sa nebude chcieť zbaviť ani za nič.

Na druhom konci spektra stoja ženy chudé, ktoré jedia nedostatočne. Cez deň im stačí káva a sušienka a skoro nepociťujú hlad. Tieto ženy síce vyzerajú štíhlo, ale o to viac im hrozia zdravotné problémy, ako je osteoporóza, hormonálne poruchy, zimomravosť, zvýšená únavnosť, ale tiež väčší výskyt vrások.

Osteoporóza, čiže rednutie kostí, postihuje ženy s BMI pod 19
, ktoré sa málo a nevhodne stravujú. Nielen ony sú ale touto chorobou ohrozené - menopauza aj nedostatok pohybu zapríčiňujú odbúravanie kostného tkaniva i u žien s normálnou váhou a nadváhou.

Aby ženy osteoporóze predchádzali, je dobré jesť potraviny s vysokým obsahom vápnika, ako sú mliečne výrobky alebo napríklad mak. Ďalej k pevným kostiam pomáhajú vitamíny D a K. Vitamín D získavame zo slnečného žiarenia (ktorého je v zime, bohužiaľ málo), ale tiež ho nájdeme v rybom tuku, pečeni, žĺtku a mlieku.

Zdrojom vitamínu K je olivový, sójový aj repkový olej, varená brokolica, kel, špenát alebo surový listový šalát.

Ženy všeobecne jedia málo kvalitných bielkovín, preto by sa na ich dostatočný príjem mali zamerať tiež. Nevhodné sú naopak polotovary, sladkosti, vyprážané jedlá, múčne jedlá a tiež nadmiera kávy aj alkoholu.

To najlepšie, čo pre svoje zdravie i kondíciu môže každá štyridsaťročná žena urobiť, je dať si porciu tučnej morskej ryby
(ktorá obsahuje vitamín D a omega 3 nenasýtené kyseliny) napríklad so sladkými zemiakmi (komplexné a veľmi výživné sacharidy) a dusenou brokolicou a potom vyraziť na dlhú prechádzku alebo výbeh do lesa, kde sa nechá láskať slnečnými lúčmi.

Ženy po štyridsiatke si nemôžu dovoliť toľko stravovacích excesov ako predtým. Mali by sa orientovať predovšetkým podľa toho, čo prospieva ich tráveniu, pleti i kostiam. Chuť tiež nemusí ísť stranou - stačí si vyberať kvalitné, nespracované potraviny a jedlo si bez výčitiek vychutnávať. Tiež je nutné myslieť na to, že po štyridsiatke je zdravšie mať pár kilogramov navyše, než byť len kosť a koža.

 

Buďte fit s vašou mamou - posilnenie pazi

 

Budte-fit-s-vasou-mamou-zdrava-vyziva-po-40.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Buďte fit s vašou mamou
Jedlo a výživa Buďte fit s vašou mamou - Ako sa v starobe správne stravovať