Fithall magazín

Nedeľa 27.9.2020 meniny má Cyprián

Jedlo a výživa

Výživa v dospievaní

Výživa v dospievaní



Mladé ženy a dievčatá sú najširšou skupinou v populácii, ktorá sa zaoberá svojím stravovaním a životným štýlom celkovo. Tiež patria ku skupine, ktorá je najviac ohrozená poruchami príjmu potravy, či už v klinickej forme (mentálna anorexia, mentálna bulímia, záchvatové prejedanie), alebo v nejakej inej podobe (posadnutosť zdravými potravinami, extrémne uprednostňovanie bio produktov, vegánstvo, raw stravovanie). Je to dané tým, že médiá a teraz už aj sociálne siete vyvíjajú tlak na výkon, vzhľad a určitú mieru kontroly nad jedlom. Stále viac populárne sú food blogy, príspevky na Instagrame aj Facebooku, ktoré sa jedlom zaoberajú, a ich autormi sú väčšinou práve mladé dámy.

 

ČÍTAJTE TIEŽ: 

Princípy zdravého stravovania

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Držíte často diéty? Viete, čo to s vami robí?

 

Dnes je k dostaniu neuveriteľná škála rôznych dobrôt, od luxusných čokoládových pochúťok, cez tortičky a poliate šišky, až po listové šatôčky, kvalitné smotanové zmrzliny a korenené zemiačiky a je len veľmi ťažké im odolať. Tieto lákavé potraviny ale vôbec neprispievajú k tomu, ako dievčatá chcú (a podľa niektorých by tiež mali) vyzerať - štíhlo a športovo. Potom sa v snahe vyhnúť sa týmto nástrahám a dosiahnuť štíhle, atletické postavy, uchyľujú k rôznym alternatívnym výživovým štýlom, ktoré v konečnom dôsledku akurát poškodia ich zdravie, a to ako fyzické, tak psychické.

 

To, čo vo svojej výžive mladé ženy a dievčatá potrebujú, je veľmi jednoduché - komplexné sacharidy, proteíny, zdravé tuky, vitamíny, minerály a čistú vodu. Potrebujú ale tiež určitú mieru slobody v stravovaní, ktorá im dovolí dať si sem tam pizzu, hamburger, sviečkovú, colu alebo čokoládovú tyčinku. Z hľadiska fyzického tela (ktorým sme až príliš posadnutí), nie sú také potraviny síce "zdravé", ale sú zdravé z hľadiska psychiky. V okamihu, keď sa nejaká odchýlka v stravovaní rozvíja, alebo sa už rozvinula, nie je možné potraviny takto jednoducho škatuľkovať. Pre dievča, ktoré je posadnuté "zdravou" výživou, nie je teda zdravé chrumkanie mrkvy niekde v ústraní, ale prospeje mu kus vyprážaného langoša v parku s priateľmi.

 

Honba za vyšportovanou postavou a vyrysovanými buchtičkami na bruchu, sa veľakrát nezlučuje s ženským zdravím. K tomu, aby organizmus žien a dievčat správne fungoval (hlavne po hormonálnej a reprodukčnej stránke), potrebujú aspoň 20 - 25% telesného tuku a vychýlenie na obe strany je pre telo záťažou.

 

Mladé ženy by mali jesť čo najväčší podiel nespracovaných, prírodných potravín, ako je mäso, ryby, vajcia, zelenina a ovocie. Tiež by sa nemali vyhýbať nesladeným mliečnym výrobkom s prirodzeným obsahom tuku, komplexným sacharidom (ovsené vločky, zemiaky, sladké zemiaky, ryža a pod.) A tukom, ktoré získajú z avokáda, semien i orechov. Do jedálnička tiež občas patrí niečo "menej nutrične vhodné" na zub.

 

Medzi hlavné problémy v stravovaní dievčat patrí uprednostňovanie spracovaných potravín, fast foodu a vyprážaných alebo príliš sladkých jedál, ale tiež nedostatok bielkovín a vyhýbanie sa mäsu aj zelenine.

 

Do určitého veku je jedlo detí v kompetencii rodičov, ktorí by mali na jedálniček dohliadnuť a neprispôsobovať sa vrtochom svojich potomkov - to znamená nepodporovať držanie diét, ale ani pravidelné obedy v rýchlom občerstvení a nákupy vyprážaných zemiakových lupienkov v školských automatoch.

 

 

Autor:Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo