Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Vajíčko pre štíhlu líniu

Vajíčko pre štíhlu líniu



Vajcia sú nielen symbolom Veľkej noci, začiatku nového života a zrodenia, ale tiež prírodnou potravinou, obsahujúcou proteíny a ďalšie látky, prospešné pre naše zdravie. Okolo Veľkej noci bývajú vajcia lacnejšie, pretože ich v prirodzených podmienkach znášajú sliepky väčšie množstvo. Využite preto akcie v supermarketoch, ale aj u domácich chovateľov a kúpte si pár kartónov do zásoby.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Žihľava - zázračná bylinka

Chutné a diétne veľkonočné menu

Sója - prospieva, alebo škodí?

 

Vajíčka boli dlho neprávom osočované z toho, že cholesterol v nich obsiahnutý nám ničí zdravie. Varovalo sa pred ich konzumáciou a výživoví poradcovia aj nutriční špecialisti sa oháňali počtami týchto oblých skvostov, ktoré je vhodné zjesť.

Vajce je stvorené tak, aby poskytlo všetko potrebné pre zrodenie kuriatka, a preto nie je divu, že v sebe skrýva pravý výživový poklad. Je zložené z tvrdej škrupiny, bielka a žĺtka. Bielok má veľmi nízku kalorickú hodnotu (asi 16 kcal z jedného vajcia), ale vysoký obsah plnohodnotných proteínov, ktoré telo dokáže výborne využiť. Tiež obsahuje nemalé percento vody.

Žĺtok je tvorený prevažne tukom a obsahuje približne 55 kcal na kus. Proteíny má ale tiež. Kvôli týmto výživovým vlastnostiam často športovci a chudnúci jedinci žĺtky vyhadzujú a jedia iba bielky, ale zároveň s energiou zahadzujú cenný zdroj vitamínov i minerálnych látok, a to je veľká škoda. Dlho a zbytočne obávaný cholesterol (425 mg na 100 g vajec) je vykompenzovaný lecitínom, čo je fosfolipid, ktorý množstvo cholesterolu v krvi znižuje. Antinutričné látky, ktoré vajcia obsahujú, jednoducho odstránite tepelnou úpravou - pitie surových vajec vám v ničom užitočnejšie nebude, skôr naopak.

Sacharidy vo vajciach nenájdete, a preto sa hodia do nízkosacharidových diét alebo sú ideálne ako olovrant či večera, kedy sa príjem väčšieho množstva sacharidov už neodporúča.

Nebojte sa vajec a doprajte si ich dosýta na mnoho spôsobov. Voľte vajíčka ako hlavnú zložku pokrmu - síce sú zdravé, ale aj napriek tomu kalorické.

Klasika na tvrdo
- predstavte si lenivé sobotné ráno, celozrnný ražný chlieb natretý maslom a obložený kolieskami vajíčka na tvrdo a k tomu horúcu kávu s mliekom. Lepší štart víkendu snáď ani neexistuje - a ako benefit získate pre svoj organizmus komplexné sacharidy, proteíny aj vlákninu.

Večerná omeleta - jednoduchú, rýchlu a chutnú večeru vykúzlite z troch vajec, ktoré rozklepnete na pár plátkov kvalitnej šunky. Až bude omeleta skoro hotová, nechajte hore rozpustiť mozzarellu alebo pár strúčikov parmezánu a zjedzte si ju s kopou čerstvej zeleniny. Zeleninu môžete zakomponovať aj do omelety - skvelá je napríklad s kelom alebo s karfiolom.

Sladké palacinky na dobrú noc - ultra diétne palacinky bez sacharidov vyrobíte rozmixovaním troch bielkov s odmerkou proteínu. Ak by ste chceli výživnejšiu variantu, pridajte ovsené vločky. Keď doma proteínový prášok nevediete, rozmixujte tri celé vajcia a jeden banán. Ovocné lievance sú razom na svete.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Jedlo a šport
Jedlo a výživa Posledné jedlo pred tréningom - čo, kedy a aké?
Upoutávky Princípy zdravého stravovania