Fithall magazín

Pondelok 20.8.2018 meniny má Anabela

Jedlo a výživa

Chutné a diétne veľkonočné menu

Chutné a diétne veľkonočné menu



Veľká noc predstavuje hneď po Vianociach sviatky, ktoré sú nielen kresťanské, ale aj gurmánske. Pomaly sa začína vytrácať pôvodný náboženský zmysel týchto sviatkov, ale o to viac sa oslavuje jar, príchod teplého počasia a aj nastávajúce obdobie plodnosti a hojnosti, a k takým oslavám dobré jedlo skrátka patrí.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Zdravé jedlo mi nechuti. Čo s tým?

Neraňajkujete, aby ste ušetrili kalórie? Robíte chybu – neschudnete!

Zázrak menom zelený jačmeň

 

Veľkonočnému hodovaniu by mal predchádzať pôst, ktorý začína Popolcovou stredou a trvá 40 dní. Jeho účelom je sústredenie sa na duchovný rast, zamyslenie sa nad životom, ale aj očista tela od nadmernej konzumácie jedla (mäsa, rýb, vajec a mliečnych produktov) i alkoholu.

Pôst z náboženských pohnútok dnes drží málokto, ale z tých "očistných" môže prospieť každému. Po zime, kedy sa kŕmime tučnejšími potravinami, menej sa hýbeme a viac leňošíme, si organizmus žiada trošku odľahčenia a práve obdobie pred rozpukom jari je na to vhodné.

Menu, ktoré patrí k oslavám jari, nebýva práve diétne a pár dní voľna, kedy nič nemusíme a nikam sa neponáhľame, na maškrtenie priamo zvádza. Ak chudnete alebo sa snažíte jesť zdravo, skúste tento rok slávnostnú tabuľu trošku odľahčiť. Využite tiež na sto percent teplejšie počasie a miesto vysedávania nad kávou a mazancom, sa bežte pretiahnuť do prírody.

Kaldoun
- obľúbená veľkonočná polievka je v podstate zdravá a diétna. Na jej prípravu potrebujete hydinové kostry, vnútornosti, králičie hlavy, mrkvu, zeler, petržlen, cibuľu, koreniny, soľ a korenie. Miesto hladkej múky polievku poprášte múkou celozrnnou alebo hráškom a zjemnite len mliekom a trochou bieleho jogurtu. Polievku si môžete v tejto podobe dopriať aj ako večeru.

Králik
- typické veľkonočné jedlo nemusíte smažiť do úmoru ani podávať s hustou, smotanovou omáčkou. Králičie mäso je veľmi diétne a potom, čo ho pripravíte s čerstvými bylinkami v rúre, sa vám kilogramy budú vyhýbať oblúkom. Pri vytváraní prílohy z jarnej zeleniny sa medze nekladú.

Mazanec - k príprave jeho odľahčenej verzie použite 2 žĺtky, 500 g polohrubej celozrnnej múky, štipku soli, 30 g droždia, 50 g hrozienok, mandle, citrónovú kôru, 100g masla, 200 ml odtučneného mlieka a 100 g trstinového cukru alebo trošku sypkej stévie. Mazanec je aj v tomto prevedení kalorickou náložou s vysokým obsahom sacharidov, preto si ho dajte napríklad ráno na raňajky, aby ste mohli prijatú energiu počas dňa vyšportovať.

Baránok - piškótový baránok nie pri diéte úplne vhodný, ale náhradou niektorých ingrediencií z neho môžete zdravšiu desiatu vyčarovať. Múku použite celozrnnú a skúste tiež zaexperimentovať s cuketou - keď pridáte do cesta asi 200 g tejto univerzálnej zeleniny, cesto bude nielen zdravšie, ale aj vláčnejšie. Potom len siahnite po vajciach, stévii alebo troche trstinového cukru, kvalitnom oleji a prášku do pečiva. K dopoludňajšej káve si odkrojte len malý kúsok - celozrnná múka nie je o veľa diétnejšia, než tá obyčajná, len je trochu zdravšia.

Na Veľkú noc si užívajte prebúdzajúcu sa prírodu aj slniečko a opulentné hodovanie si nechajte radšej zase na budúcu zimu.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Recepty VEĽKONOČNÉ MENU