Fithall magazín

Sobota 21.7.2018 meniny má Daniel

Jedlo a výživa

Ako na diétne cukrovinky

Ako na diétne cukrovinky



Diétne cukrovinky sú vlastne taký oxymoron - protirečenie. Slovo cukrovinky sa odvodzuje od cukru, a tomu by sme sa pri chudnutí mali vyhýbať. K Vianociam ale cukrovinky neodmysliteľne patria, a ak nechceme medzi novoročné predsavzatia zahŕňať tiež chudnutie sviatočných kíl, mali by sme pri pečení aj konzumácii sladkostí dodržiavať určité pravidlá.

 

ČÍTAJTE TAKÉ:

DIY - zdravé lahôdky , ktoré si môžete urobiť sami

Ako nepribrať cez Vianoce

Upečte si zdravé koláčiky

 

Je veľký rozdiel medzi diétnymi a zdravými sladkosťami. Pri vyrábaní toho zdravého sa odporúča nahradiť obyčajnú bielu pšeničnú múku múkou celozrnnou a rafinovaný cukor cukrom prírodným, trstinovým. Miesto stuženého pokrmového tuku radšej stavte na poctivé maslo a tiež olej voľte skôr vyššej kvality. Zámenou surovín za ich zdravšie alternatívy prepašujete do vianočných lahôdok viac vlákniny, ale aj minerálnych látok. Čo sa však ich kalorickej hodnoty týka, tá zostáva skoro nezmenená, teda závratne vysoká.

Pri pečení zdravších cukroviniek sa musíme trošku vyhrať s receptúrou. Každá múka sa chová inak - niektorá je hutnejšia, iná viac saje vodu a tá ďalšia sa zase môže drobiť. Prírodný cukor má tú nevýhodu, že nie je dostupný v práškovej verzii. Pri použití medu alebo sirupov nezískame chcený objem a tieto sladidlá sa tiež správajú, ako sa im zachce. Je preto potrebné experimentovať a zdravšie recepty časom vyladiť.

Po zjedení zdravších cukroviniek netreba mať výčitky svedomia (to nie je nutné ani u tých klasických), ale mali by sme počítať s tým, že keď to preženieme s množstvom, následky budú na našej postave znateľné.

Diétne vianočné pečivo by malo obsahovať menej energie, než cukrovinky tradičné. To dosiahneme tak, že uberieme množstvo múky, tuku aj cukru a pokúsime sa nahradiť tieto suroviny niečím iným.

Pšeničnú múku skúste vymeniť za ovsené vločky (pre získanie múčnej konzistencie ich pokojne rozomeľte), prisypte vlákninu (tú ľudský organizmus nevie úplne využiť), rezistentný škrob (v tele sa správa podobne ako vláknina, ale je bohužiaľ ťažko k zohnaniu), alebo vyskúšajte múku z orechov (z kokosu, mandlí alebo lieskových orieškov). Orechové múky sú síce tučné, ale majú nízky glykemický index, takže keď si postrážite množstvo, s krvným cukrom budete za dobre.

Najdiétnejšiu variantu cukru predstavujú umelé sladidlá. Síce väčšina z nich nedisponuje žiadnou energiou, zato sú umelé, mávajú chuťový "chvost", nie sú vhodné pre tepelnú úpravu a nedodajú cukrovinkám objem. Optimálnou voľbou je stévia - prírodné sladidlo, ktoré je k dostaniu v sypkej, tekutej i tabletkovej forme. Chuť stévie je tiež špecifická a nemožno ju použiť v rovnakom množstve ako cukor, takže aj v tomto prípade musíme recept upraviť.

Posledným zabijakom línie v cukrovinkách je tuk. Namiesto oleja skúste jablčný mušt a maslo nahraďte vajcami.
Vajec sa báť nemusíte, avšak ultradiétnu verziu cukroviniek dosiahnete pečením len zo samotných bielkov.

Rozmyslite si, či vám stojí za čas, peniaze i námahu vymýšľať diétne verzie sladkostí alebo či si zvládnete dať len pár kúskov klasických cukroviniek a potom vyrazíte na dlhú prechádzku. Nezabudnite ale, že tie najdiétnejšie cukrovinky sú také, ktoré nezjete.

 

 

660x250_2.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Rodina a deti Vianočné tradície deti milujú, doprajte im ich.
Zdravý životný štýl Buďte v pohode a schudnete!
Zdravý životný štýl Ako sa zbaviť nadbytočných kíl z Vianoc