Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

Deti a vegetariánstvo

Deti a vegetariánstvo



Niektorí ľudia vylúčili zo svojho jedálnička mäso a stávajú sa vegetariánmi z dôvodov zdravotných, ekologických, etických či filozofických. Rodičov, ktorí svoje dieťa stravujú vegetariánskym spôsobom pribúda, hoci sú vystavení určitému tlaku svojho okolia a často aj detského lekára. Je bezmäsitá strava pre našich potomkov škodlivá alebo nie?

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Sója - prospieva, alebo škodí?

Vegetariánstvo ako módny výstrelok?

Prečo jesť/nejesť mäso

 

Vegetariánstvo a rast detí
Podľa posledných výsledkov svetového výskumu v odbore zdravej výživy a vegetariánstva je preukázané, že deti konzumujúce vegetariánsku alebo vegánsku stravu, sa vyvíjajú normálne. Ich rast je v určitom období trochu pomalší, ale plynulejší a dosahujú normálnu výšku. Pri vegetariánskom spôsobe stravovania navyše deti menej často trpia obezitou.

Vegetariánstvo a potreba živočíšnych bielkovín
Dieťa potrebuje v dojčenskom veku bielkoviny z materského mlieka, čo je pre dojčatá tou najlepšou potravinou. Ak je dieťa dojčené 6 mesiacov až rok, potom nie je dôvod, aby nutne konzumovalo živočíšne bielkoviny. Rastlinná strava poskytuje dostatok bielkovín a esenciálnych aminokyselín, ktoré sú nevyhnutnou zložkou potravy. Pretrváva mýtus, že je nutné, aby deti konzumovali veľké množstvo bielkovín. V mnohých krajinách to ale dávno neplatí. Len pre porovnanie - v SR je odporúčaná denná dávka bielkovín pre deti vo veku 4 - 6 rokov 66 g na deň, v Nemecku to je 21 g denne.

Čím mäso nahradiť

V čase prechodu na vegetariánsku stravu sa odporúča konzumovať sójové a obilné koncentráty, ktoré vytvárajú optickú a chuťovú náhradu mäsa. Správne zložená vegetariánska strava založená na obilninách, zelenine, ovocí a strukovinách však poskytuje dostatok živín, takže žiadna špecifická náhrada mäsa nie je nutná.

Príjem železa
Správny prísun železa je pre dieťa dôležitý. Pri nižšom alebo vyššom príjme sa totiž môžu vyskytnúť zdravotné problémy. Dieťa pri nedostatku železa môže ochorieť chudokrvnosťou, naopak pri vyššom príjme cievnou artériosklerózou. Ak sa vyskytne chudokrvnosť u vegetariánskeho dieťaťa, treba hľadať príčinu rovnako ako u každého iného dieťaťa. Rovnaká je potom aj liečba. Ak by sa za príčinu chudokrvnosti mylne označila vegetariánska strava, mohlo by to viesť k tomu, že by sa nezistila skutočná príčina a liečba by sa mohla zanedbať.

Čo vo výžive doplniť

Predovšetkým jód, ktorý je všeobecne v potrave nedostatkový. Výborným zdrojom sú morské riasy, mliečne výrobky a jodidovaná soľ. Ďalej je pre vegetariánov vhodné dbať na dostatočný príjem vitamínu B12, ktorý je v mlieku, syre, jogurtoch a niektorých cereálnych výrobkoch.

Vegetariánska strava je teda pre deti vhodná a poskytuje im všetky živiny potrebné k rastu. Strava však musí byť pestrá, založená na konzumácii prevažne obilnín, strukovín, zeleniny a ovocia. Potom sa netreba vegetariánstva u detí obávať.

Výhody vegetariánskeho spôsobu života
Vegetariánska strava znižuje riziko vzniku mnohých ochorení, predovšetkým rakoviny, srdcového infarktu, cievnych mozgových príhod, žlčových kameňov a ďalších. Vhodnými stravovacími návykmi potom možno týmto ochoreniam predchádzať už od detstva.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Byť či nebyť vegetariánom
Jedlo a výživa Bielkoviny v jedálničku
Výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde