Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

Sója - prospieva, alebo škodí?

Sója - prospieva, alebo škodí?



Sója fazuľová (Glycine max) je rastlina, ktorá sa radí medzi strukoviny a je pestovaná v Číne už po tisícročia. Do Spojených štátov bola dovezená až v roku 1765. Uplatňuje sa v potravinárstve, ale väčšina jej produkcie slúži v západných krajinách ako krmivo pre hospodárske zvieratá. Až 65% je geneticky modifikovaných - sója je potom odolná voči herbicídom a veľmi nenáročná na pestovanie. Popularitu tejto strukoviny má na svedomí hlavne potravinársky priemysel - je lacná, preto je výhodné ju propagovať.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Prečo jesť/nejesť mäso

Bielkoviny v jedálničku

Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?

 

V nedávnej minulosti sa sója tešila veľkej popularite, a to predovšetkým medzi zástancami zdravého životného štýlu. Dnes však vieme, že jej bezhlavá konzumácia zase tak vhodná nie je.

Zo všetkých strukovín sa sója pýši najvyšším obsahom bielkovín - má ich 30 - 50%, takže je vhodná pre znižovanie nadváhy i budovanie svalovej hmoty. Fosfolipid lecitín zase slúži ako potrava pre mozog - podieľa sa na nervových procesoch a navyše pomáha udržiavať normálnu hladinu cholesterolu v krvi. Ďalšou látkou, ktorá je vhodná pre zdravie, je glukosamín, nápomocný pri artróze i ako kĺbová výživa.

Sója je bohužiaľ tiež bohatá na antinutrienty, ktoré znižujú využiteľnosť živín v ľudskom organizme (to znamená, že sa proteíny zo sóje nestrávia), ale aj alergény a fytoestrogény.

Fytoestrogény sa svojím zložením podobajú hormónom, takže môžu narušiť hormonálnu rovnováhu organizmu. Podľa niektorých štúdií vyvolávajú rakovinu pŕs, iné štúdie naopak tvrdia, že majú ochranný účinok. Pre deti je sója úplne nevhodná, lebo fytáty v nej obsiahnuté viažu vápnik a ďalšie stopové prvky (horčík, železo, zinok) a tým zabraňujú ich vstrebávaniu z potravy. Fytoestrogény do detského jedálnička tiež rozhodne nepatria.

Na nevhodnosť nadmernej konzumácie sójových výrobkov môže taktiež upozorniť fakt, že v Európe a severnej Amerike je veľmi častý výskyt alergií na sójové proteíny. V Ázii jedia ľudia tieto výrobky fermentované, čo obsah alergénov a antinutričných látok výrazne znižuje. Fermentovaná sója slúži ako zdroj proteínov, probiotík a aj vitamínu K2, ktorý je dôležitý pre pevné kosti.

Hoci teda táto strukovina pochádza z Ázie, my ju tu jeme v oveľa väčšom množstve a ešte v nefermentovanej, nezdravej podobe. Ak je to možné, jedzte iba fermentované výrobky, ktoré nie sú geneticky modifikované.

Sóju dnes nájdete na regáloch supermarketov vo forme polotovarov, ktoré v sebe skrývajú izolovaný proteín, ktorá nemá so zdravím a prírodou nič spoločné. Lacným vreckám so sójovými kockami, sójovým mliekam aj nefermentovaným syrom sa radšej oblúkom vyhýbajte a snažte sa tiež kontrolovať a obmedzovať pojedanie müsli tyčiniek, údenín a ďalších produktov s obsahom sóje.

Keď si raz za čas z núdze uvaríte guláš zo sójových rezancov, určite sa vám nič nestane. Ako u všetkého, aj tu platí - všetko s mierou. Každodenné pojedanie priemyselne spracovaných sójových produktov môže poškodiť vaše zdravie. Sója navyše nie je potravina, na ktorú by bol náš stredoeurópsky organizmus zvyknutý, preto radšej stavte na kvalitné mäso, vajcia a mliečne výrobky.

Vegetariáni a vegáni by mali voliť len fermentovanú variantu sójových výrobkov (napr. tempeh) a zamerať sa na iné rastlinné zdroje, ktoré sú bohaté na proteíny.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime