Fithall magazín

Streda 17.7.2019 meniny má Bohuslav

Jedlo a výživa

Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?

Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?



Ľudia jedia z rôznych dôvodov. Môžu jesť pre chuť, z nudy, zo zvyku, kvôli spoločenským konvenciám, aby potlačili úzkosť alebo nepríjemné pocity, vyhli sa samote, alebo naopak aby jedlom niečo oslávili. Najčastejším dôvodom pre konzumáciu potravín však býva spravidla obyčajný hlad. Nie všetko, čo zjeme má ale rovnakú sýtiacu schopnosť. Existujú jedlá a potraviny, po ktorých budete mať ešte väčší hlad než predtým, a tým je dobré sa vyhnúť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako oklamať chute na sladké, slané, ...

DIY - zdravé lahôdky , ktoré si môžete urobiť sami

Vláknina v jedálničku

 

Prvé priečky v hitparáde hladných potravín patria jednoznačne tým s vysokým glykemickým indexom. Sú to jedlá plné jednoduchých cukrov a škrobov, ktoré dokážu rozbúriť hladinu cukru v krvi, takže pankreas potom musí robiť priamo divy, aby ju opäť upokojil. Krvný cukor vyletí ako na horskej dráhe, pankreas je nútený vyprodukovať veľa inzulínu, a ten cukor v krvi opäť zrazí. Pretože ho ale zrazí príliš, dostaví sa okamžite pocit hladu a chuti na ďalšie jedlo.

Aby ste sa vyhli takým búrkam, ktoré vedú k ukladaniu telesného tuku, priberaniu na váhe, neustálej chuti na niečo sladké a únave, vynechajte potraviny, ako sú pekárenské výrobky z bielej múky (tukové rožky, bagety, šišky, koláčiky, muffiny, croissanty) alebo sladkosti (mliečna čokoláda, čokoládové tyčinky, cukríky, sušienky, oblátky, gumové medvedíky, zmrzlina), ale tiež obmedzte zobkanie sušeného ovocia, müsli tyčiniek aj samotného zapekaného müsli. Nevhodné sú tiež zdanlivo zdravé ryžové chlebíčky, ktorých glykemický index je závratný.

Hladnými jedlami sa tiež môžu stať na prvý pohľad diétne pokrmy, zložené prevažne zo sacharidov. Také rizoto, pečené či varené zemiaky, kuskus alebo cestoviny je vhodné vždy doplniť zeleninou, chudými bielkovinami a zdravými tukmi. Tieto prísady majú totiž schopnosť glykemický index znížiť a tým zaistia dlhodobejší pocit nasýtenia.

Ak si dáte steak s grilovanou zeleninou, dostanete do seba veľa vlákniny a proteínov, takže by ste sa teoreticky hladní cítiť nemali. Háčik je ale v tom, že aj jedlá, ktoré sú chudobné na sacharidy, môžu hlad vyvolávať. Organizmus potrebuje cukor ako zdroj energie, a ak ho nedostane, dostaví sa zákonite pocit hladu.

Aby telo netrpelo a nežiadalo o ďalší prísun kalórií, je nutné myslieť na vyvážené zastúpenie živín v každom jedle. Keď čokoľvek jete, zhodnoťte, či pokrm obsahuje všetko dôležité pre vaše nasýtenie - komplexné sacharidy, proteíny, vlákninu a zdravé tuky.

Napríklad ovsené vločky na raňajky doplňte jogurtom (proteín), ovocím (vláknina) aj orechmi a semienkami (zdravé tuky). Na obed si zapečte zemiaky so zeleninou a vajcami, syrom alebo kuracím mäsom. Tuniakový šalát na večeru zahryznite kúskom celozrnného ražného chleba a pokvapkajte olivovým olejom.

Veľmi dobrú schopnosť zasýtiť majú tučné potraviny. Tie ale obsahujú veľa kalórií v malom objeme a navyše stimulujú chuťové poháriky, takže tu hrozí riziko priberania z nadbytku energie, čo nie je vždy práve žiaduce. Aby išli nadbytočné kilá naopak dole, stavte na vysoko-objemovú, nízkokalorickú stravu.

Jedna vec je umenie jedla naplniť žalúdok a zahnať hlad, druhá vec je naučiť sa hlad rozpoznať. Ak máte aj po dobre zostavenom a výdatnom obede stále nutkanie jesť, zamyslite sa nad tým, či je to naozaj hlad, alebo sa skôr jedná o chuť alebo potrebu zajedať nudu, stres, či jete zo zvyku, kvôli zlej nálade a podobne.

Než začnete niečo vkladať do úst, poriadne sa tiež napite, lebo nie nadarmo sa hovorí, že hlad je len prezlečený smäd.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Na čo si dať pozor na etiketách potravín
Jedlo a výživa Čo sú funkčné potraviny a superpotraviny?
Poradňa Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.