Fithall magazín

Pondelok 21.9.2020 meniny má Matúš

Jedlo a výživa

Ryby vás zbavia nadváhy

Ryby vás zbavia nadváhy



Ryby sú skvelé, ale na našich slovenských stoloch bohužiaľ stále málo frekventované. Nie je snáď nič, čo by im bolo možné vytknúť - sú plné kvalitných proteínov, neobsahujú žiadne sacharidy, sú nízko-kalorické, a aj keď nie, tak tuky, ktoré skrývajú, nám prospievajú v mnohých ohľadoch.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Chudnutie a konzumácia tukov

Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.

Vegetariánstvo ako módny výstrelok?

 

V slovenských podmienkach, kde chýba more, je výber rýb obmedzený, avšak vďaka pestrej ponuke supermarketov možno kúpiť ryby zo všetkých kútov sveta. Ak stavíte na tie mrazené, hrozí tu riziko, že značnú časť hmotnosti výrobku tvorí voda. Je teda vhodné čítať zloženie, ale aj výrobok otestovať na vlastnej koži. Mrazené ryby majú tú výhodu, že je možné ich skladovať dlho v mrazničke, takže aj keď vaša chladnička zíva prázdnotou, nemusíte sa uchyľovať k jedeniu nezdravého instantného jedla.

Čerstvé ryby, ktoré si lenivo hovejú na ľade a čakajú, že sa ich niekto ujme, sú síce drahšie, ale ich chuti sa nič nevyrovná. Aj keď pre väčšinu ľudí nie je možné kupovať si čerstvé úlovky každý druhý deň, raz za čas sa rozmaznajte a do chladenej ryby investujte. Obsluha pultu s morskými plodmi by Vám mala byť schopná vysvetliť odkiaľ ryba pochádza, ale tiež ako ju najlepšie upraviť.

Okrem mrazených kúskov je príjemné mať doma v zásobe niekoľko rybích konzerv. Najčastejšie je týmto spôsobom spracovaný tuniak, ďalej slede, sardinky a šproty. Pri výbere plechovky si dajte pozor, či je rybička naložená vo vlastnej šťave, v oleji alebo paradajkovej omáčke. Olej aj omáčky dokážu pozdvihnúť energetickú hodnotu inak veľmi diétnych rýb do závratných výšok. Lepšie preto je zaobstarať si variantu vo vlastnej šťave a až potom ju doplniť napríklad kvalitným olivovým olejom.

Rybie konzervy tiež nie sú z najlacnejších, ale aj tu sa oplatí nekupovať tie s najnižšou cenou. Do lacných plechoviek sa spravidla dostávajú menej kvalitní rybí jedinci, alebo menšie ryby z pobrežia, ktoré majú väčšiu tendenciu uchovávať vo svojom mäse ťažké kovy.

Ryby nie je nutné konzumovať len ako hlavný chod alebo v zeleninovom šaláte - dobrou cestou, ako ich prepašovať do svojho jedálnička sú tiež rybie nátierky alebo šaláty, ale radšej voľte tie s jogurtom namiesto majonézy.

Zvyčajne majú s jedením rýb väčší problém deti. Obľúbené vyprážané rybie prsty pre ne ale nie sú práve zdravou voľbou. Keď už chcete rybie prsty deťom dopriať, vyberajte také, ktoré majú vysoký obsahom rybieho mäsa alebo ich doma sami pripravte. Deti by mali byť zvyknuté už od útleho veku, že ryby skrátka na stôl patria, a že je nutné ich občas jesť, aj keď nám tak nechutia.

Nemusíte jazdiť do cudziny, aby ste si pochutnali na výborných rybách. Až sa niekedy ocitnete pri výlove rybníka alebo v dobrej slovenskej rybej reštaurácii, nebojte sa zaexperimentovať a sladkovodnú rybu ochutnajte. Skúste tiež doma pripraviť aj iné exempláre, než len tresku, lososa, pangasia či tuniaka.

Z morských rýb obsahuje najviac omega 3 mastných kyselín losos, tuniak, platesa, sardinky a makrely. Nebojte sa toho, že sú tučnejšie - podľa niektorých štúdií práve tento rybí tuk pomáha odbúravať vlastný podkožný tuk z oblasti pásu.

Ani prehnaný strach z obsahu ťažkých kovov nie je na mieste - morských rýb konzumujeme všeobecne tak málo, že naozaj nie je možné privodiť si nimi akékoľvek zdravotné ťažkosti.

Ryby jedzte tak často, ako to len ide - pre svoje zdravie nemôžete urobiť nič lepšie.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Výživa Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?
Jedlo a výživa Tuky a ich význam pre ľudský organizmus
Jedlo a výživa Bielkoviny v jedálničku