Fithall magazín

Streda 13.12.2017 meniny má Lucia

Jedlo a výživa

Upečte si zdravé koláčiky

Upečte si zdravé koláčiky



Vianoce bez sladkostí si asi málokto dokáže predstaviť. Hlavne deti ich majú rady, vrátane rituálu prípravy, keď môžu mamičke alebo babke pri pečení pomáhať. Takéto sladkosti však bývajú aj všeobecným strašiakom, pretože obsahujú veľa cukru a kalórií. Poradíme vám, aké suroviny použiť, aby vianočné pečivo bolo zdravšie.

Cukor
Klasickou surovinou pre pečenie pečiva je samozrejme cukor. Pravidelný prísun nadmiery cukru môže ale napáchať na organizme nemalé škody. Obzvlášť deti si môžu na sladkostiach vytvoriť závislosť. Preto je oveľa vhodnejšie cukor nahradiť napríklad medom. Ten síce nemá výrazne menej kalórií, ale je bohatý na minerálne látky, vitamíny B 1, 2 a 3, aj na prírodné enzýmy. Zároveň priaznivo pôsobí na hojenie rán a ničí baktérie. Okrem medu môžete tiež použiť domáce ovocné sirupy alebo javorový sirup. Vhodná je aj melasa alebo nebielený cukor, ktorý obsahuje minerálne látky, vitamíny a prírodné enzýmy, pretože počas výroby neprechádza tepelnou úpravou.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Zdravie schované pod škrupinou

Principy zdravého stravovania

Vianočný pečený čaj

 

Múka
Biela múka nemá žiadnu výživovú hodnotu, pretože vplyvom priemyselného spracovania prichádza takmer o všetky dôležité vitamíny, minerálne látky a vlákniny. Tieto látky sa totiž nachádzajú prevažne v tenkej vrstve pod obilnou šupkou, ktorá vďaka strojovému oddeľovaniu obilných šupiek končí väčšinou v odpade. Preto je oveľa lepšie bielu múku nahradiť celozrnnou, ražnou alebo špaldovou múkou, ktorá má ľahko orieškovú príchuť.

Tuky
Maslo a masť nahraďte kvalitnými rastlinnými tukmi, ktoré majú pri pečení v podstate rovnaké vlastnosti, ale ich vplyv na zdravie napr srdcovo-cievnej sústavy je podstatne priaznivejší, ako pri tukoch živočíšnych. Obsahujú totiž viacnenasýtené mastné kyseliny a navyše nemajú cholesterol.

Čokoláda

Pravá čokoláda sa môže pochváliť svojimi antioxidačnými účinkami. Okrem toho obsahuje aj látky, ktoré majú pozitívny vplyv na ľudskú psychiku (ako fenyletamin alebo teobromín) a malé množstvo kofeínu, ktorý povzbudzuje nervovú sústavu. To všetko ale obsahuje iba naozaj kvalitná čokoláda s vysokým obsahom kakaa. Preto pri výrobe čokoládovej polevy vyberajte suroviny s rozmyslom.

Sušené ovocie

K tradičnému pečeniu patrí aj sušené ovocie, ktoré pečivu dodáva vôňu a čiastočne môže nahradiť aj cukor. Sušené plody si zachovávajú až 80% vitamínov, obsahujú celý rad antioxidantov, minerálnych látok a tiež vlákniny. Kupujte ale iba nesladené ovocie alebo si ho skúste nasušiť doma.

Vanilka

Vanilkový cukor býva súčasťou skoro každého sladkého pečenia. Jedná sa ale o syntetický produkt. Preto je oveľa lepšie nahradiť vanilkový cukor pravými vanilkovými strukmi, ktoré zoženiete v niektorých supermarketoch alebo špecializovaných obchodoch s koreninami a zdravou výživou. Navyše zistíte, že v pečive aj oveľa viac vonia.

 


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Rýchlo, chutne, diétne - 1.diel
Jedlo a výživa Polievka pre zdravie i osvieženie
Výživa Bio - čo možno neviete