Fithall magazín

Štvrtok 18.7.2019 meniny má Kamila

Jedlo a výživa

Čo sú funkčné potraviny a superpotraviny?

Čo sú funkčné potraviny a superpotraviny?



Potraviny môžu byť nielen zdravé alebo nezdravé, ale dokonca aj superzdravé (tzv. Superfood)  alebo funkčné (tzv. Functional food). Tieto produkty sa líšia od bežných produktov hlavne tým, že veľmi priaznivo pôsobia na naše zdravie.
 
Pravdou je, že sú takéto výrobky drahšie, než bežný sortiment, ale na druhú stranu máte istotu, že svojmu telu doprajete maximum. Tieto potraviny nie sú lieky, a preto je nutné jesť ich dlhšiu dobu, aby sa ich pozitívny efekt mohol prejaviť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Bojujte jedlom proti stresu

Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.

Prílohy k jedlu - áno alebo nie?

 

Superpotraviny sú v podstate prírodné produkty, ktoré sú nezvyčajne bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu, antioxidanty, proteíny, enzýmy či iné látky. Väčšinou pochádzajú z exotických miest a sú známe tisíce rokov. Práve vďaka tomu, že podmienky, v ktorých sa superpotravinám darí, sú drsné a nehostinné, sú tieto plodiny nútené uchovávať si abnormálne množstvo výživných látok, aby vôbec prežili.

Dnes ich môžeme ľahko nájsť aj v našich supermarketoch alebo predajniach so zdravou výživou. Medzi najznámejšie z nich patrí kustovnica čínska, ktorá vyniká obsahom proteínov a antioxidantov a je k dostaniu aj v bežných supermarketoch, ďalej chia semienka - semienka šalvie hispánskej, ktoré vedia skvele hydratovať organizmus a majú ohromný obsah omega 3 mastných kyselín, ďalej napríklad nepražené kakaové bôby, slúžiace ako skvelá náhrada čokolády, plné vitamínov a minerálov, konopné semienka bez omamného efektu, zato s množstvom vlákniny, vápnika, železa, horčíka, medi, mangánu aj zinku a mnoho ďalších plodín, ako je mladý jačmeň, riasa spirulina, bobule Acai, quinoa a podobne.

Aby si superpotraviny zachovali čo najviac živín, je dôležité myslieť aj na ich šetrné spracovanie. Zabudnite na dlhé varenie - všetky tieto zázraky patria totiž do kategórie "Raw food", tzv. živej stravy, a je teda vhodné konzumovať ich v čo najprirodzenejšom strave.

Kvôli tomu, že sa drvivá väčšina bežných potravín priemyselne spracováva, sa v nich zároveň ničia výživné látky. Tie plodiny, ktoré neprejdú továrňami, sú zase pestované v pôde, na ktorú sú kladené obrovské nároky, a tak im nemôže poskytnúť dostatočnú výživu. Aby bola pôda schopná plodiť, používa sa genetická modifikácia, ale nikto nevie, aké môže mať nežiaduce účinky na zdravie človeka i prostredie.

Aby sa obsah biologicky aktívnych látok v potravinách opäť zvýšil, začali výrobcovia potraviny o také látky obohacovať, alebo ich naopak zbavovať látok antinutričných (tie znižujú využiteľnosť živín), a tak vznikli funkčné potraviny.

Medzi najznámejšie z nich patria mliečne výrobky, obohatené o baktérie, cereálie s pridanými vitamínmi, ovocné džúsy s extra vlákninou, mlieko bez laktózy, potraviny s pridanými antioxidantmi, margaríny s omega 3 kyselinami a podobne.

Pokiaľ je Váš jedálniček málo pestrý a nevyvážený, bohužiaľ Vás superpotraviny ani funkčné potraviny nezachránia. Nebojte sa ale niektoré z nich vyskúšať a utvorte si názor sami. Je pravdepodobné, že sa ich účinok nedostaví bezprostredne, ale pri dlhodobejšej konzumácii sa budete cítiť lepšie. Základom však zostáva pravidelná, pestrá strava a dostatok pohybu aj odpočinku.

 


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Jedlo a výživa Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách