Fithall magazín

Streda 23.10.2019 meniny má Alojzia

Jedlo a výživa

Jete málo alebo veľa?

Jete málo alebo veľa?



Ak sa Vám nedarí chudnúť, pribrať, alebo váhu udržať, nemusí byť problém vo výbere tých správnych potravín, ale v ich množstve. Zákon o zachovaní energie síce hovorí, že ak budete prijímať menej energie, než vydáte, budete chudnúť, ale zdá sa, že prax často hovorí inak.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime

Urobte si čas na jedlo

Potrebujete sa rýchlo a zdravo najesť? My vieme, čo si pripraviť.

 
Ľudia, ktorí držia opakovane diéty, by mohli potvrdiť, že po nejakom čase začne ubúdanie centimetrov v páse stagnovať, aj keď nejedia takmer nič a cvičia až do úmoru. Ľudský organizmus je totiž nastavený tak, aby stále udržiaval určitú rovnováhu, tzv. homeostázu, ale tiež aby prežil aj v náročných podmienkach nedostatku. Pre ľudské telo je teda veľmi nevýhodné v období núdze chudnúť - naopak si musí čo najviac tukových zásob uchovať, aby prežilo.

Metabolizmus si možno predstaviť ako kotol, do ktorého pridávate palivo. Keď budete prikladať príliš veľa dreva, oheň zadusíte a horieť nebude. Ak budete prikladať málo, plameň Vám vyhasne. Aby kotol dobre horel, spaľoval a vydával teplo, je nutné prikladať malé polienka, ale relatívne často. Jedzte preto malé porcie, ale v pravidelných intervaloch - len tak si zaistíte beh metabolizmu na plné obrátky.

Určiť, či je človek veľa alebo málo je veľmi ťažké, pretože množstvo potrebnej energie závisí od pohlavia, veku, výšky, hmotnosti, množstva aktívnej svalovej hmoty, bazálneho metabolizmu i fyzickej aktivity. Dnes už existuje veľa kalkulačiek a vzorcov (ktoré môžete nájsť na internete), ktoré Vám pomôžu optimálny kalorický príjem vypočítať, ale je nerealistické zisťovať potom každý deň, či ste kvótu naplnili alebo nie. Pre predstavu si môžete skúsiť pár dní svoj príjem aj výdaj zapisovať a potom zhodnotiť, či je jedla akurát, príliš veľa alebo naopak málo.

Údaj o odporúčanom príjme energie, ktorý je bežne uvedený na obaloch potravín, berte s veľkou rezervou - väčšinou sa jedná o 2000 kcal na deň pre dospelého človeka. Ak ste ale žena, vážiaca okolo šesťdesiatich kilogramov a celý deň trávite v kancelárii, tak by ste pri takomto energetickom príjme zákonite priberala. Naopak ťažko fyzicky pracujúci muž by bol určite hladný.


Pretože je ľudské telo vysoko prispôsobivé, dokáže výkyvy v príjme aj výdaji energie po určitú dobu zvládať. Nebojte sa, že po niekoľkých nezdravých a kalorických jedlách hrozivo priberiete - verte Vášmu telu, že nadmieru energie zvládne, a čo najskôr sa vráťte späť k svojmu bežnému stravovaciemu režimu. To isté funguje aj naopak - nečakajte, že schudnete po pár porciách zdravých a ľahkých jedál. Na organizmus má totiž najväčší vplyv to, čo robíme stále, pravidelne a dlhodobo.

V prípade, že máte problém jesť menšie porcie, trénujte. Jedzte pomalšie a vnímajte pocity Vášho žalúdka. Pri každom jedle skúste aspoň niečo nechať, aj keď ste boli ako malí nútení dojedať. Teraz Vás nikto hrešiť za zvyšky nebude a na Vašej hmotnosti sa to zakrátko prejaví .

Stravovanie je veda a nestačí strážiť si len množstvo prijatej potravy a vydanej energie, ale aj pomer nutričných látok v jedlách aj ich správne načasovanie.

Neprejedajte sa, ale ani nedovoľte, aby ste sa kvôli miniatúrnym porciám ocitli na pokraji svojich síl. Jedlo je palivo, ktoré telu dodávame, aby sme mohli pracovať, športovať, baviť sa s priateľmi, užívať si rodinu a žiť kvalitný a aktívny život.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Poradňa Bojujte jedlom proti stresu
Jedlo a výživa Jedlo ako droga