Fithall magazín

Nedeľa 27.9.2020 meniny má Cyprián

Jedlo a výživa

Prečo jesť/nejesť - mliečne výrobky

Prečo jesť/nejesť - mliečne výrobky



Na to, či zaraďovať mliečne výrobky do jedálnička, neexistuje jednoznačná odpoveď. Vďaka širokej ponuke na pultoch obchodov sa možno stretnúť ako so zdraviu prospešnými, tak s vyložene škodlivými produktmi. Konzumácia mliečnych výrobkov je navyše opradená mnohými mýtmi a polopravdami, ktoré rozhodovanie o nákupe komplikujú.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Prečo jesť/nejesť - pečivo

Prečo jesť/nejesť mäso

Clean eating - jedzte čisto!

 

Jedným z mýtov, ktoré o mlieku kolujú, je zahlieňovanie. Ľudia majú tendenciu pripisovať ochorenie dýchacích ciest práve mlieku a tí, ktorí sú zameraní na "zdravú stravu", mlieko vyraďujú, pretože majú pocit, že im zanáša a znečisťuje organizmus. Mlieko však žiadny hlien neobsahuje a ani vedecké výskumy takéto tvrdenie nepodporili. Pocit hlienu môže po vypití mlieka vyvolať mliečny tuk, ktorý vytvorí slabý povlak v ústnej dutine, ale ten onedlho zmizne.

Napríklad čínska medicína konzumáciu mliečnych výrobkov neodporúča vôbec, a to kvôli efektu ochladzovania organizmu (čo tiež nie je nijako vedecky podložené).

Na mliečnu bielkovinu (kazeín) aj na cukor (laktózu) môže existovať intolerancia až alergie. To však nie je ani zďaleka dôvod pre vyhýbanie sa mliečnym produktom. Alergia na mlieko je podobne častá ako celiakia či alergia na iné zložky potravín. Väčšine populácie trávenie mlieka žiadne problémy nerobí.

Hlavným dôvodom pre jedenie týchto výrobkov je vysoký obsah vápnika, ktorý je nevyhnutný pre pevnosť našich kostí. Vápnik nájdeme tiež v rastlinných zdrojoch, však využiteľnosť z nich je oveľa nižšia. Dokonca ani v odstredenom mlieku sa obsah vápnika neznižuje. Zvlášť v detstve, kedy kosti rastú a potom v starobe, kedy naopak hrozí riziko osteoporózy, je prísun vápnika z mliečnych zdrojov nenahraditeľný.

Niektorí ľudia (napr. vegáni) namietajú, že je pitie mlieka neprirodzené, pretože žiadny iný živočích nekonzumuje materské mlieko iného druhu. To je síce pravda, ale tiež je fakt, že žiadny iný živočích ho nedokáže získať tak šikovne ako človek. Vďaka tejto schopnosti sa vyvinul mozog do súčasnej podoby a veľkosti.

Zvlášť u nás, v strednej Európe, je tradícia mliečnych výrobkov obrovská. Na ich pitie a jedenie sme zvyknutí a naše telá ich dokážu tráviť veľmi efektívne.

Mliečne produkty obsahujú nasýtené mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom rovnako, ako napríklad dnes tak mocne presadzovaný kokosový olej, avšak na mlieko sme zvyknutí po stáročia, ale na exotické kokosy nie. Pre zdravie organizmu je vždy prirodzenejšie a zdravšie prijímať lokálne potraviny, ako importované novinky.

O úroveň vyššie sa nachádzajú kyslomliečne produkty, ktoré veľmi prospievajú prostrediu v črevách, a tak aj imunite a tráveniu, a preto by sa im nikto nemal vyhýbať.

Nevhodné sú potom sladené a priemyselne upravované potraviny z mlieka, ktoré obsahujú konzervanty, umelé farbivá, umelé sladidlá, dochucovadlá a stabilizátory.

Nič sa nemá preháňať, a preto ani nadmerná spotreba mliečnych produktov nie je vhodná. Ak si strážite hmotnosť aj hladinu cholesterolu, rozhodne nemožno odporučiť každodenné jedenie tučných jogurtov, tučných syrov, smotany alebo masla. Odtučnené alternatívy tiež nie sú vždy vhodné. V odtučnenej forme si doprajte syry, tvaroh alebo mlieko, ale určite nie jogurty. Masla sa nebojte, keď ho budete jesť v rozumnom množstve, Vašu líniu ani zdravie nepoškodí. Navyše je pravé maslo oveľa prirodzenejšie, než v továrňach vyrábané margaríny.

Vyskúšajte tiež výrobky z iného mlieka, ako je kravské - výborné sú kozie aj ovčie jogurty, syry aj kefíry.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Jedlo a výživa Jedlo ako odmena, jedlo ako trest