Fithall magazín

Nedeľa 27.9.2020 meniny má Cyprián

Jedlo a výživa

Prečo jesť/ nejesť pečivo

Prečo jesť/ nejesť pečivo



V minulosti tvorili pekárenské výrobky základ našich jedálničkov, ale aj dnes je na nich (bohužiaľ) stále postavená výživa značnej časti populácie. Múka bola a je relatívne lacná a dostupná a navyše celkom dobre zasýti. Je tiež pohodlnejšie siahnuť po rožku, než dlho pripravovať nejaké iné jedlo.

 

ČÍTAJTE TIEŽ: 

Labyrintom pečiva

Na čo si dať pozor na etiketách potravín

Pečivo a diéta, ide to vôbec dokopy?

 

Úskalím pečiva je v prvom rade jeho zloženie. Múka, tuk a niekedy tiež cukor, sú dôvodom, prečo by nemalo byť konzumované vo väčšom množstve. Je pravda, že celozrnná múka je zdravšia než biela (obsahuje vlákninu, minerály a vitamíny), však kalorická hodnota, a teda efekt na našu hmotnosť má celozrnné aj biele pečivo porovnateľný. Predtým nebolo obilie geneticky modifikované ani zvlášť šľachtené a mlynári ho nenechávali plesnivieť v gigantických silách, aká vídame na okrajoch veľkých miest. Kopčeky nehnojeného obilia mlynár každú chvíľu prehodil hrabľami a potom upiekol chlieb bez prídavku farbív, stabilizátorov a ďalších nežiaducich prísad. Dnes navyše málokto rozozná, ktoré pečivo je skutočne celozrnné, a ktoré sa tak len tvári.

 

Ľudský druh pozná poľnohospodársku výrobu relatívne krátku dobu, v porovnaní so štýlom obživy pomocou lovu a zberu, a preto niektorí vedci tvrdia, že sa náš genóm nestačil tráveniu a spracovaniu obilia prispôsobiť. Tým je možné tiež čiastočne vysvetliť stále sa zvyšujúci výskyt celiatikov - osôb, ktoré zle trávia lepok. Lepok je proteín, ktorý je v najväčšom percente zastúpený v pšenici, ale aj v žite, ovsi a ďalších obilninách. Lepok, laicky povedané, vytvorí na tenkom čreve vrstvičku, ktorá zabraňuje vstrebávaniu ostatných dôležitých živín. Aj keď bol lepok v obilí prítomný aj v minulosti, v pôvodných, nešľachtených plodinách je jeho obsah oveľa nižší, než v dnešnej pšenici.

 

Vyložene zdraviu škodlivé je sladké pečivo. Spojenie bielej múky, cukru a tuku vytvára kombináciu, ktorá vedie k priberaniu na váhe, ale aj výraznému rozkolísaniu hladiny krvného cukru.

 

Jedenie pečiva je skôr vecou zvyku, než nutnosti. Obmedziť príjem múčnych výrobkov môže každému jedine prospieť, pretože potom je človek nútený vyjsť zo svojich koľají a zaujímať sa o to, čo iného a zdravšieho možno vlastne jesť.

 

Keď už predsa len chcete pečivo jesť, ale nepriberať, zaraďujte ho do prvej polovice dňa a k večeru na neho úplne zabudnite. Večer nejedzte ani knäckebroty či iné celozrnné výrobky, pretože hoci sa tvária zdravo a diétne, stále sú to čisté sacharidy, a tie Vaše telo večer už nevyužije.

 

Výhodné je tiež naučiť sa piecť si vlastné výrobky doma, či už v domácej pekárni alebo v rúre. Potom budete presne vedieť, čo jete, ale tiež môžete mať radosť z vlastného diela.

 

Ak by sa mala zostaviť hitparáda pečiva od najmenej vhodného k najvhodnejšiemu, prvé priečky by obsadilo sladké pečivo (šišky, koláče), potom výrobky z lístkového cesta (croissanty, plnené šatôčky), biele rožky a bagety, ďalej svetlý pšeničný chlieb, ryžové chlebíčky, prijateľnejšie je celozrnné pečivo pšeničné, celozrnné pečivo ražné, špaldové, amarantové atď., knäckebroty a krehké plátky a na pozíciu najvhodnejšieho pečiva by sa dostali lisované chleby z ražného šrotu.

 

Skúste si na nejakú dobu pečivo úplne odoprieť a uvidíte, čo to s Vami urobí. Zistite, či ho naozaj toľko potrebujete k životu, a prečo. Pre väčšinu ľudí je to práve zvyk, ktorý ich núti ráno siahať po koláčoch a večer si mazať tukové rožky maslom. Vyraďte pečivo a nadbytočné kilogramy budú miznúť rýchlosťou blesku.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Jedlo a výživa Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo
Výživa Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?