Fithall magazín

Pondelok 28.9.2020 meniny má Václav

Jedlo a výživa

Chudnutie a konzumácia tukov

Chudnutie a konzumácia tukov



Môže to znieť až neuveriteľne, ale tuky sú vo výžive rovnako dôležité, ako bielkoviny a sacharidy, či už sa jedná o chudnutie, priberanie, udržanie hmotnosti či zdravý životný štýl. Slovo tuk začalo naháňať ľuďom hrôzu, pretože za ním vidia nevzhľadné faldy nad okrajom nohavíc, široké stehná a oduté tváre. Lekári zvaľovali na tuk vinu za cievne a srdcové ochorenia, cukrovku a vysokú hladinu cholesterolu, výrobcovia potravín sa snažili vypudiť tuk zo svojich produktov a ľudia začali nakupovať umelé rastlinné tuky s tým, že prospejú svojmu srdcu.
 
S novými vedeckými poznatkami sa začalo tuku blýskať na lepšie časy. Prišlo sa na to, že bez tukov ľudské telo nefunguje, že bez lipidov v strave nemožno chudnúť, že tuk nie je zodpovedný za vysoký cholesterol (ako sa donedávna myslelo), že tuk možno dokonca nespôsobuje ani infarkty, a že môže byť pre človeka vlastne veľmi užitočný.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?

Bielkoviny v jedálničku

Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?

 

Tuky sú dobré a zlé. Tie dobré obsahujú polynenasýtené mastné kyseliny (PUFA) a mononenasýtené mastné kyseliny (MUFA). Zlé tuky sú zložené z nasýtených mastných kyselín (SAFA) a trans mastných kyselín (TFA). Podľa výskumov dnes konzumujeme nadmerné množstvo omega 6 polynenasýtených mastných kyselín z rastlinných olejov a málo omega 3 kyselín, ktoré sa ukrývajú v rybách, semenách a orechoch. Aj keď sú omega 6 kyseliny polynenasýtené a teda relatívne zdravé, vzhľadom k nevyváženému pomeru k omega 3 kyselinám, nám skôr môžu škodiť.

Trans tuky sú strašiakom samy o sebe. Vznikajú priemyselnou hydrogenáciou (stužovaním) tukov a zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Tieto tuky sú lacné, preto ich producenti potravín radi pridávajú do cukroviniek, čokolád, sušienok, stužených poliev a cukrárskych náplní. Tým sa určite radšej vyhnite.

Tuky sa samozrejme dajú tiež deliť podľa ich pôvodu na rastlinné a živočíšne a nemožno tvrdiť, že jedny alebo druhé sú zdravšie - vždy záleží na množstve. Aj keď sú rastlinné tuky skôr nenasýtené, napríklad tuk z kokosu alebo palmový tuk sú naopak nasýtené a tým pádom vedú k srdcovo cievnym ochoreniam. Kokosový olej je dnes veľmi propagovaný a obľúbený pre svoje domnelé kladné účinky, ale nášmu zdraviu skôr škodí. Naopak na tuk z kvalitných mliečnych výrobkov sme zvyknutí, pretože takéto produkty sú pre našu zemepisnú polohu prirodzené a organizmus sa s nimi vie vyrovnať relatívne dobre.

Mastné kyseliny možno rozlišovať aj podľa dĺžky uhlíkového reťazca na tie s reťazcom krátkym (mliečny tuk), stredne dlhým (mliečny tuk, kokosový a palmový olej) a reťazcom dlhým (živočíšny tuk). Tie s krátkym a stredne dlhým reťazcom sa vstrebávajú relatívne rýchlo, takže sú zo zdravotného hľadiska lepšie, než tie s reťazcom dlhým.

Čo sa týka tuku v našom tele, skôr sa verilo, že počet tukových buniek (adipocytov) je u človeka daný už v detstve a v dospelosti sa ich počet nemení, len sa bunky nafukujú a vyprázdňujú vplyvom hmotnostných výkyvov. Novinkou je nedávne zistenie, ktoré tvrdí, že aj v dospelosti sa tieto bunky môžu množiť (vplyvom hladoviek, nevhodných diét a následného priberania), a preto je každý nasledujúci pokus o redukciu ťažší.

Tuk potrebujeme na rozpúšťanie vitamínov, pre správnu funkciu mozgu a srdca, ochranu vnútorných orgánov a udržanie stálej teploty, tvorbu hormónov, ale tiež aby sme mali dostatok energie na prácu a koníčky. Nebojte sa jesť tuky, ale ich energetickú bohatosť nezabudnite vykompenzovať pohybom.


Autor:Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Jedlo ako droga
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení