Fithall magazín

Pondelok 21.9.2020 meniny má Matúš

Jedlo a výživa

Tuk - dobrý sluha, ale zlý pán

Tuk - dobrý sluha, ale zlý pán



Už dávno bol prekonaný mýtus, že tuky v strave človeka sú v postate čistým zlom. Je pravda, že jeden gram tuku obsahuje viac energie (9 kcal), ako gram cukru (4 kcal) alebo bielkovín (4 kcal), ale na tento fakt možno hľadieť pozitívne - tuk Vám dá viac energie na cvičenie aj do života. Navyše až 30 % energie, ktorú jedinec za deň prijme, by malo pochádzať z práve z neho.

Vďaka tuku sú potraviny chutnejšie a lákavejšie, čo síce môže viesť pri ich nadmernej spotrebe k obezite, ale na druhej strane poskytujú ľuďom potešenie z jedla.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Tuky a ich význam pre ľudský organizmus

Proteíny - všetko čo o nich potrebujete vedieť

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

 
Niektoré vitamíny sa rozpúšťajú iba v tukoch, a teda by bez nich nepôsobili, ale tuky tiež obsahujú esenciálne mastné kyseliny, ktoré telo nevie samo vyrobiť, hoci ich nevyhnutne potrebuje (kyselinu linolovú "omega-6" a alfa-linolénovú - "omega-3").

Dôležité je rozlišovať tuky, ktoré sú pre človeka vhodné, od tých ostatných. Menej vhodné tuky sú také, ktoré boli priemyselne spracované (to sa netýka iba tukov) a obsahujú tzv. transmastné kyseliny, alebo také, ktoré pochádzajú z živočíšnej ríše.

Tie živočíšne totiž skrývajú nasýtené mastné kyseliny, pre zdravie nie úplne prínosné. Trans tuky a nasýtené tuky majú tú vlastnosť, že zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. A aby to nebolo zas tak jednoduché, zvyšujú predovšetkým hladinu zlého, škodlivého cholesterolu (LDL), naopak ten dobrý cholesterol (HDL) znižujú.

Nebezpečné trans tuky môžu vznikať aj z dobrých, nenasýtených tukov, a to ich nevhodným spracovaním (zahriatím, hydrogenáciou apod.), a preto je dobré hľadať iba prírodné a nespracované formy týchto látok. Podľa výskumov sa trans tuky podieľajú veľkou mierou na kardiovaskulárnych ochoreniach a výskyte rakoviny. Pri nákupoch sa preto radšej vyhýbajte potravinám, na ktorých obale sa uvádza obsah hydrogenovaného alebo čiastočne hydrogenovaného tuku.

Aby ste si teda neublížili a zbytočne kvôli cholesterolu neohrozovali zdravie, vyhýbajte sa tučným živočíšnym výrobkom (maslo, tučné mäso, syry a mliečne výrobky) a polotovarom (šišky, torty či plnené sušienky). Do jedálnička zaraďte tuky, ktoré sú nenasýtené a negatívny vplyv na hladinu cholesterolu nemajú. Jedzte tučné morské ryby, olivový olej, orechy a semená.

Problematika zdravých a nezdravých tukov je z veľkej časti záležitosťou chémie a zdôvodňovanie prospešnosti alebo škodlivosti jednotlivých mastných kyselín spadá do kompetencií fyziológov, inžinierov a chemikov. Laikom stačí vedieť, že by to nemali preháňať s pojedaním bôčika, masla a smotanových jogurtov, ani sa oddávať lacným plneným sušienkam, šiškám a ďalším takým pochutinám, pretože potom sa zvýši hladina cholesterolu v krvi, človek môže dostať infarkt alebo mŕtvicu a položiť si základy k vážnym zdravotným komplikáciám. Naopak si doprajte orechy a semená, namažte si toast arašidovým maslom a občas si dajte tučnú morskú rybu. Prebytočné kalórie vybehajte vonku alebo vycvičte v posilňovni s vedomím, že ste pre svoje zdravie urobili niečo užitočné.

Odtučnených výrobkov sa ale tiež zbytočne nebojte, väčšinou sú v jogurtoch "light" namiesto tuku len náhrady. Odtučnený tvaroh, cottage alebo mlieko v sebe nič pridaného a nežiaduceho neobsahujú, maximálne nechutia tak dobre.

Autor: Veronika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Tuk - skrytý nepriateľ
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Zdravý životný štýl Ako schudnúť? Máme pre vás zaručené tipy.