Fithall magazín

Štvrtok 19.4.2018 meniny má Jela

Jedlo a výživa

Buďte fit s vašou mamou - Ako sa v starobe správne stravovať

Buďte fit s vašou mamou - Ako sa v starobe správne stravovať



Ženy aj mužov v seniorskom veku často trápi nejaké to kilo navyše. Na cvičenie už nie je toľko energie, klesá miera bežnej fyzickej aktivity, ale tiež sa spomaľuje bazálny metabolizmus. Ak hmotnosť nedosiahne kritérií obezity, ale pohybuje sa v pásme mierne nad normou, nie je dôvod na obavy. Je prirodzené, že s vekom hmotnosť postupne rastie a ľudia by mali taký fyziologický nárast rešpektovať. Nie je možné, aby človek v seniorskom veku vážil a vyzeral rovnako, ako v dvadsiatich rokoch.

Prílišná štíhlosť v starobe obvykle naznačuje zdravotné ťažkosti alebo neúmernú snahu nízku hmotnosť udržať diétami a cvičením. Rezignovať na aktívny životný štýl a zdravý jedálniček by bolo ale obrovskou chybou. Naopak každý človek by s pribúdajúcimi rokmi mal zvýšiť svoje úsilie pre zachovanie pevného zdravia.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Buďte fit s vašou mamou

 

Jednu z podstatných rolí hrá správne stravovanie. Kvôli spomaľujúcemu sa metabolizmu je v prvom rade dôležité znížiť energetický príjem počas dňa. To, že spaľovanie nie je tak výkonné bohužiaľ ale neznamená, že bude mať človek menšiu chuť do jedla. Tento fakt je nutné si uvedomiť a nechať zvíťaziť rozum nad chvíľkovým potešením z výdatného jedla. Jedálniček by mal byť pestrejší, než kedy predtým, pretože starnúci organizmus potrebuje veľa živín, vitamínov a minerálov pre svoje fungovanie. Rozmanitým jedálničkom zvýšite šancu, že sa telu všetky tieto látky dostanú. Problémom môže byť obmedzená schopnosť tela potrebné látky vstrebávať, preto sa nebojte siahnuť po doplnkoch stravy.


Medzi látky, ktoré sú v pokročilejších rokoch podstatné, patrí vápnik, ktorý je dôležitý pre zachovanie pevnosti kostí. Vápnik je najlepšie dostupný z mliečnych výrobkov, ktoré sa vďaka svojej konzistencii seniorom ľahko konzumujú, ale nemalé množstvo tohto cenného prvku nájdete tiež v maku. Samozrejmosťou by mal byť tiež prísun ďalších minerálov a vitamínov, ako je napríklad horčík, fosfor, zinok alebo železo.

Svaly s postupujúcim vekom nie sú tak zaťažované a namáhané, preto nie je potrebné jesť veľké množstvo bielkovín. Strava nadmerne bohatá na proteíny môže zbytočne zaťažovať obličky. Neznamená to ale chudé bielkoviny z jedálnička vylúčiť, pretože práve ony pomáhajú udržiavať aktívnu svalovú hmotu.

Tak, ako sa spomaľuje metabolizmus, aj vnútorné orgány nedosahujú svoj výkonnostný vrchol. Preto je dôležité šetriť tráviace ústrojenstvo, nezaťažovať ho príliš tučným jedlom a veľkými porciami, ale skôr si dopriať menšie porcie viackrát denne. Pretože schopnosť tela vyrovnať sa s rôznymi cudzorodými látkami aj toxínmi klesá, je vhodné vylúčiť zo stravy umelé prísady, farbivá, stabilizátory a ďalšie chemikálie, ktoré organizmus veľmi zaťažujú.

Nie je výnimkou, keď starší ľudia podceňujú svoj pitný režim. Pocit smädu sa s pribúdajúcim vekom nehlási zďaleka tak často, a preto by ľudia mali na hydratáciu myslieť o to viac. Najvhodnejšia je čistá voda, občas preložená minerálnymi vodami alebo riedenými ovocnými šťavami.

V tejto etape života by mal každý svoj jedálny režim strážiť pozornejšie, než kedykoľvek predtým. Základom je jesť malé porcie, ale častejšie, dostatočne piť a tiež zabezpečiť veľkú pestrosť a rozmanitosť stravy. Nebojte sa ani vitamínov a minerálov vo forme tabliet - dokážu doplniť látky, ktoré nie je organizmus schopný získať z bežného jedla.

Energetický príjem je vhodné vyvážiť výdajom vo forme pohybovej aktivity, primeranej veku, aby nedochádzalo k prílišnému nárastu telesnej hmotnosti a oslabovaniu svalov i kostí.

 

Buďte fit s vašou mamou - posilnenie zadku

 

Budte-fit-s-vasou-mamou-Ako-sa-v-starobe-spravne-stravovat.jpg



Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Buďte fit s vašou mamou