Fithall magazín

Streda 2.12.2020 meniny má Bibiána

Jedlo a výživa

Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy?

Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy?



Chudnutie býva často spájané s obmedzovaním sa a odriekaním, a to nielen obľúbených potravín, ale aj nápojov. Je jasné,  že pitie sladkých limonád a džúsov štíhlej línii rozhodne neprospieva, zatiaľ čo obyčajná voda áno. Názorové nezhody však panujú v otázke alkoholu a kávy a ich úlohe pri znižovaní hmotnosti.

Čo sa týka vhodnosti konzumácie kávy a kofeínu celkovo, veľmi záleží na zdravotnom stave jedinca. Ak sa liečite s vysokým krvným tlakom, určite by ste to s nimi nemali preháňať, ale neexistuje iný dôvod, prečo si šálku obľúbeného tmavého nápoja nedopriať.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Škodí káva zdravie?

Pôst: áno či nie?

Chcete schudnút? Pite!


Dlho sa malo za to , že káva spôsobuje dehydratáciu organizmu, ale podľa posledných štúdií je takéto tvrdenie prehnané. Vždy záleží na množstve a kvalite, a to ako v jedle, tak pri pití kávy aj alkoholu. Je rozdiel, či vypijete počas dňa 6 silných šálok, alebo si dáte dva hrnčeky rozpustnej kávy s mliekom. Kofeín ako taký zrýchľuje metabolizmus a pred cvičením má dokonca podobné účinky ako „spaľovač“ tuku L - karnitín. Kávu nie je vhodné pri chudnutí sladiť cukrom ani umelými sladidlami, pretože sladká chuť, či už prírodná alebo umelá, vyvoláva len väčšiu túžbu po sladkom. Navyše si sladením môžete rozkolísať hladinu krvného cukru. Kávu tiež určite nepite, aby ste zahnali hlad alebo únavu. Pocit hladu aj únavy sú prirodzené fyziologické signály, ktoré by mal každý rešpektovať, nie potláčať.

V prípade, že pijete radi kávu s mliekom, buďte si vedomí toho, že aj v mlieku je obsiahnutý cukor laktóza, ale tiež nezanedbateľné množstvo kalórií. Čím tučnejšie mlieko je, tým má síce lepšiu chuť, ale aj väčšiu energetickú hodnotu aj obsah živočíšnych nasýtených mastných kyselín, ktoré zdraviu príliš neprospievajú.
   
Alkohol nie je vo väčšom množstve vhodný pre nikoho. Pri chudnutí spočíva jeho riziko vo vysokej energetickej hodnote (1 gram alkoholu = 7kcal, 1 gram bielkovín a cukru = 4kcal, 1 gram tuku = 9kcal), ale tiež je z hľadiska výživy organizmu úplne nadbytočný. V alkohole nenájdete žiadne živiny, minerálne látky ani vitamíny (výnimkou je víno a pivo), ale naopak ním veľmi zaťažíte organizmus. Keď vypijete k jedlu niekoľko pohárikov alkoholu, telo začne spracovávať alkohol prednostne a tuky a cukry z potravy potom ľahšie doputujú do Vašich problémových partií. Ak si predsa len chcete občas pohárik dať, vyhnite sa tvrdému alkoholu, sladkým likérom a miešaným kokteilom, ktoré sú energeticky extrémne bohaté. Vhodnou alternatívou môže byť biele, prípadne červené víno, hojne zapíjané vodou alebo nealkoholické pivo. Pivo obsahuje cenné látky, ale má veľmi vysokú kalorickú hodnotu aj glykemický index, takže je pravdepodobné, že po vypití piva dostanete hlad a zjete niečo tučné, aby sa hladina krvného cukru ustálila.

Ďalšou zákernosťou alkoholu pri chudnutí je to, že oslabuje kontrolu človeka nad svojím konaním. V ľahkom opojení majú potom ľudia menšie zábrany zjesť aj také potraviny, ktoré by si napríklad inokedy nedali.

Pri znižovaní hmotnosti si zakazovať alkohol ani kávu rozhodne nemusíte - zakázané ovocie chutí totiž najlepšie, ale s množstvom ani s frekvenciou konzumácie to nepreháňajte. Myslite na svoje zdravie a prípadný prebytok energie z viedenskej kávy alebo letného mojita sa snažte vykompenzovať pohybom.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Jedlo a výživa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime
Zdravý životný štýl Ako schudnúť? Máme pre vás zaručené tipy.